Violența și indisciplina copiilor în școli. Violența în școli este o problemă complexă și răspândită la nivel global, care afectează siguranța și bunăstarea elevilor și profesorilor, influențând în mod negativ mediul educațional. Aceasta poate lua multe forme, inclusiv agresiune fizică, bullying, hărțuire verbală, violență sexuală și vandalism.
Tipuri de Violenta în Școli
- Violența fizică: Include bătăi, lovituri, împingeri sau orice alte forme de agresiune fizică între elevi sau între elevi și personalul școlii.
- Bullying: Formă de hărțuire sistematică și intenționată, care poate fi fizică, verbală, socială sau cibernetică.
- Violența verbală: Include insulte, amenințări, ridiculizare și alte forme de abuz verbal.
- Violența sexuală: Comportamente sexuale nedorite, inclusiv hărțuire, abuz și agresiune sexuală.
- Vandalism: Distrugerea sau deteriorarea proprietății școlii sau a bunurilor personale ale elevilor și personalului.
Cazurile de violență în școli reprezintă un fenomen care a luat amploare în România (și nu doar în România), iar situațiile care apar sunt de multe ori scăpate de sub control.
Ce se poate face pentru a combate efectiv violența în școli? Ce s-a întâmplat la nivel de familii și societate? Ce pot face profesorii, părinții și autoritățile astfel încât combaterea violenței să nu rămână un program steril și ineficient? Se mai poate face ceva sau a scăpat totul de sub control? Iată doar câteva întrebări la care au cautat răspunsuri Ionică Herlea, împreună cu doamna Iulia Țoța care este coach pentru adolescenți, dar și împreună cu doamna Cornelia Popa Stavri care este vicepreședinte în cadrul Federației Sindicatelor libere din Învățământ.
Sunt mai multe cauze. Primul și cel mai important cred că este această neasumare a rolului în familie în educația copilului. Al II-lea este cumva implicarea factorilor decizionali în rezolvarea situațiilor de violență de la firul ierbi, din secunda 0. Aceasta lejeritate în tratarea în cazurilor de indisciplină și păsuire în ceea ce privește sancțiunea. Ne uităm la regulamentul de organizare și funcționare al unitățiilor de învățământ preuniversitar, care spune că îi poți scădea nota la purtare. Dar dacă până la ultimul modul își revine copilul poți să revii asupra sancțiunii și este foarte multă lejeritate. Școala este un spațiu al regulilor, un spațiu al educației și al disciplinei. Fără disciplină, educație și respectarea regulilor, nu ai putea să ai pretenție că ai succes în demersul pe care ți l-ai propus! (Cornelia Popa Stavri)