sâmbătă, aprilie 20, 2024
Acasă Editoriale Educație Utilizarea rețelelor sociale în adolescență

Utilizarea rețelelor sociale în adolescență

 Cercetătorii din domeniul psihologiei examinează efectele potențial benefice și dăunătoare ale utilizării rețelelor sociale asupra dezvoltării adolescenților Aceasta este o zonă de cercetare care evoluează rapid și este în creștere, având implicații pentru mulți participanți care împărtășesc responsabilitatea de a asigura bunăstarea adolescenților.

Poziția APA despre utilizarea rețelelor sociale în adolescență

1.Utilizarea rețelelor sociale de către adolescenți nu este în definitiv bună sau rea, ci depinde de mai mulți factori. Viața lor online este o extensie, o reflectare a celei offline și o poate afecta. Impactul rețelelor sociale se bazează pe caracteristicile individuale ale fiecărui tânăr, precum și pe mediul lor de viață. Efectele variază în funcție de ce anume fac și văd adolescenții pe aceste platforme și de calitățile sau provocările cu care se confruntă.

  1. Experiențele adolescenților pe rețelele sociale sunt influențate atât de alegerile pe care le fac în utilizarea acestor platforme cât și de funcționalitățile cunoscute și necunoscute ale acestor site-uri.
  2. Nu fiecare descoperire științifică este relevantă pentru toți tinerii în aceeași măsură. Aceste informații reprezintă o piesă dintr-un puzzle mai mare. Combinată cu înțelegerea calităților, provocărilor individuale și a situației specifice a fiecărui tânăr, ajută la personalizarea deciziilor pentru fiecare adolescent, familia lui și comunitatea din care face parte.
  3. Dezvoltarea adolescenților este un proces gradual și constant. Aceasta începe cu schimbările biologice și neurologice premergătoare pubertății (de la aproximativ 10 ani). Apoi continuă până la finalizarea ei atât în mediul social, cât și în cel neurologic ale tinerilor (25 de ani). O abordare a utilizării rețelelor sociale adaptată vârstei ar trebui să țină cont de gradul de maturitate al fiecărui adolescent.
  4. Cercetările privind internetul au arătat că rasismul, care adesea reflectă viziunile celor care dezvoltă tehnologia, este prezent în cadrul platformelor de socializare.  Impactul acestui fenomen poate fi vast, ducând la violență fizică în lumea reală și amenințând starea de bine generală.
  5. Recomandările Asociației Psihologice Americane (APA) din aprilie 2023 sunt fundamentate pe cercetări din psihologie și domenii înrudite. Acestea provin din studii cu mii de adolescenți care au fost evaluați în mod standardizat pe plan social, comportamental, psihologic și neurologic.  Totuși, aceste studii au limitări importante. Rar sugerează legături cauzale directe, din cauza dificultăților în colectarea și accesarea datelor necesare. Cercetarea pe termen lung este limitată, lăsând incert impactul pe termen lung al utilizării rețelelor sociale. Totodată, s-au realizat puține studii pe grupuri marginalizate de tineri. Ceea ce lacune în înțelegerea impactului asupra acestor populații.

Recomandări APA

  1. Tinerii care folosesc rețelele sociale ar trebui încurajați să utilizeze funcții care creează oportunități pentru suport social, companie online și intimitate emoțională, ce pot promova socializarea sănătoasă.
  2. Se recomandă ca adulții să monitorizeze și să îndrume adolescenții în utilizarea rețelelor sociale, ajustând nivelul de autonomie pe măsură ce aceștia cresc și dobândesc competențe digitale. Este important să se găsească un echilibru între supraveghere și respectarea intimității adolescenților.
  3. Pentru a minimiza daunele psihologice, este crucial să se limiteze expunerea adolescenților la discriminare online, prejudecăți, ura sau cyberbullying-ul. Mai ales când sunt direcționate către grupuri marginalizate sau indivizi din cauza identității lor sau a alianței cu un astfel de grup. Expunerea la discriminare și ură online poate crește riscul de anxietate și simptome depresive la adolescenți. Impactul este mai sever decât bullying-ul offline asupra dezvoltării psihologice.
  4. Se recomandă limitarea utilizării rețelelor sociale pentru a nu afecta somnul și activitatea fizică a adolescenților. Aceștia necesită cel puțin opt ore de somn pe noapte și un program regulat de somn-veghe. Utilizarea tehnologiei (în special a rețelelor sociale) înainte de culcare este asociată cu perturbări ale somnului.
  5. Adolescenții ar trebui să fie alfabetizați în media digitală înainte de a utiliza rețelele sociale. Trebuie să învețe competențe necesare pentru o implicare sigură și semnificativă. Inclusiv recunoașterea informațiilor greșite și gestionarea interacțiunilor online într-un mod sănătos.
  6. Ar trebui alocate resurse substanțiale pentru cercetarea continuă a impactului pozitiv și negativ al rețelelor sociale asupra dezvoltării adolescenților. Este necesar accesul la date pentru oamenii de știință independenți pentru a analiza mai în detaliu legăturile dintre utilizarea rețelelor sociale și dezvoltarea adolescenților.

https://www.apa.org/topics/social-media-internet/health-advisory-adolescent-social-media-use

ULTIMELE ARTICOLE

Ce vrea Dumnezeu de la mine?

Dumnezeu este un izvor de iubire necondiționată, iertare și speranță. Prin relația cu El,  oamenii găsesc confort în momentele de greutate, găsesc direcție morală...

Postul, între credință și dietă

Postul Paștelui este unul dintre cele mai mari posturi, dar și cel mai aspru din punct de vedere alimentar pentru ca stim ca postul...

A. Zăgrean, fost președinte CCR, trage un semnal de alarmă cu privire la alegeri

Augustin Zăgrean, fost președinte al Curții Constituționale a României, trage un semnal de alarmă cu privire la alegerile de anul acesta. Data alegerilor a...

Transformă încăpățânarea în perseverență

Transformarea încăpățânării în perseverență poate fi o provocare, dar este posibilă prin adoptarea unor strategii și practici eficiente. Incapatanarea poate duce la obstacole în...