Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a propus alocarea unui miliard de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru efectuarea îmbunătățirii rețelei de cale ferată. Ministerul are în proiect și trenuri cu hidrogen, a declarat ministrul Cătălin Drulă, în cadrul unei conferințe pe tema infrastructurii feroviare.
„Avem o strategie de dezvoltare a infrastructurii feroviare pe următorii patru ani. Am găsit-o realizată când am venit în Minister. Mie mi-a revenit doar sarcina de a o înainta Comisiei Europene în ianuarie şi această strategie vorbeşte de modernizare.
Sunt prinse aceste coridoare din domeniul feroviar, chiar există aşa o expresie – vine coridorul, se repară şi lucrurile devin bune şi noi -, dar, din păcate, foarte lent, foarte scump şi pe lungimi relativ mici.
Înlocuiri, acele refacţii etc., schimbări de traversă de şină şi restul de operaţiuni tehnice – aici vrem să alocăm un miliard de euro din PNRR pentru că, dacă ne uităm, această parte de reînnoire a fost subfinanţată.
Păi, dacă am reuşi să avem un miliard de euro, să zicem ca impact şi în anii 2022, 3, 4, 5, 6, asta ar însemna o mică revoluţie în sine şi ar însemna că această reţea feroviară a noastră va merge într-o zonă de decenţă.
Din păcate, în România, la stadiul căii ferate în momentul de faţă, decenţa a devenit o revoluţie.
Asta a fost o prioritate pentru noi şi vrem să ieşim cumva din această ipocrizie a scoaterii în faţă a unor proiecte majore în timp ce restul reţelei e prăbuşită”, a afirmat Drulă, citează Agerpres.
PNRR prevede 5 miliarde de euro pentru investiții în zona feroviară, însă propunerea urmează să fie negociată cu Comisia Europeană.
Ministrul susține că dorește să dezvolte un proiect care presupune achiziționarea de trenuri pe hidrogen.
„Aici e vorba de trenuri fie electrice, fie – şi aici am vrea să dezvoltăm un proiect – trenuri pe hidrogen.
Am discutat şi cu industria, pentru că aici este o întreagă chestiune pe orizontală, de la producţie la distribuţie, la costuri lifetime (pe viață – n.red.) pentru acest mod de transport, dar m-aş bucura să fim cei care iau o tehnologie în faza incipientă, când încă nu e răspândită, pentru că asta ne-ar permite să folosim nişte bani europeni pentru atingerea unor obiective globale europene de emisii de carbon, dar şi să dezvoltăm o industrie. Şi cred că cel mai bine, dincolo de strategii, vorbe şi hârtie, este când o faci prin exemplu”.