Tulburarea de panică îți poate afecta calitatea vieții

0
319

Tulburarea de panică îți poate afecta calitatea vieții. Terapia cognitiv-comportamentală consideră că aceasta poate fi învinsă. Nu ne putem vindeca de ea, dar cu siguranță o putem trata. La fel cum tratăm astmul sau diabetul și putem avea o viață normală în ciuda acestor anomalii. Experții doc.ro ne ajută să înțelegem mai bine aceste fenomene.

Ce reprezintă agorafobia?

Agorafobia a fost considerată în mod tradițional că implică o teamă de locuri publice și spații deschise. Cu toate acestea, acum se crede că agorafobia se dezvoltă ca o complicație a atacurilor de panică și a tulburării de panică. Deși se poate dezvolta în orice moment, agorafobia apare de obicei în decurs de un an de la primele atacuri de panică recurente.

Dacă ești agorafob, îți este frică să nu ai un atac de panică într-o situație în care evadarea ar fi dificilă sau jenantă. De asemenea, s-ar putea să-ți fie teamă să ai un atac de panică în care să nu obții ajutorul de care ai nevoie. Din cauza acestor temeri, începi să eviți:

  • Locurile aglomerate, cum ar fi centrele comerciale sau arenele sportive.
  • Mașinile, avioanele, metrourile și alte mijloace de transport în comun.
  • Întrunirile sociale, restaurante sau alte situații în care ar fi jenant să ai un atac de panică.
  • Exercițiile fizice în cazul în care se declanșează panica.
  • Anumite alimente sau băuturi care ar putea provoca panică, cum ar fi alcoolul, cofeina, zahărul sau anumite medicamente.

Cum putem trata atacul de panică sau tulburarea de panică?

Studiile recente demonstrează eficiența crescută a asocierii terapiei cognitiv-comportamentale atât în cazurile rezistente la tratament, cât și în momentul inițierii medicației. Tehnicile de relaxare și terapia familială pot completa tratamentul.

Psihoterapia psihodinamică și terapia de susținere-expresivitate se concentrează pe anxietate ca o creștere a sentimentelor legate de anumite relații importante. O altă formă de psihoterapie, numită terapie cognitiv-comportamentală implică învățarea unor tehnici de relaxare comportamentală, precum și a unor modele de restructurare a gândirii care favorizează anxietatea.

Psihoterapiile prin biofeedback reprezintă un alt instrument util. Într-o serie de sesiuni cu un terapeut, urmăriți împreuna cu medicul propriile tipare de unde cerebrale pe un electroencefalograf și învățați treptat să controlați undele. Acest lucru te învață să înțelegi cum obții o stare mai relaxată după bunul plac, în funcție de gânduri, vizualizări și proiecții mentale. Pacienții estimează că după aproximativ 10-12 ședințe, veți putea exercita controlul asupra activității mentale fără ajutorul terapeutului. Sau a instrumentului de monitorizare.