„Testarea” imaginii de sine

„Testarea” imaginii de sine

  • Imaginea de sine

„Această armonie se poate realiza prin „testarea” imaginii de sine (autocunoaștere) sau prin deschiderea spre alții, autoexpunerea, „reflectarea noastră în alții”. Suntem ființe sociale, iar personalitatea noastră rezultă din asociere și nu din izolare.

Versiuni ale imaginii de sine:

  • EU, CEL CARE CRED EU CĂ SUNT (versiunea mea despre mine);
  • EU, CEL CARE CRED CĂ TU CREZI CĂ SUNT (versiunea mea despre versiunea ta despre mine);
  • EU, CEL PE CARE NICI EU NICI TU NU-L ȘTIM (versiunea ascunsă);
  • EU, CEL CARE TU CREZI CĂ SUNT (versiunea ta despre mine);
  • EU, CEL CARE TU CREZI CĂ EU CRED CĂ SUNT (versiunea ta despre versiunea mea despre mine)”. (Iovanuț, 2001, 10)

Dicționarul de sociologie coordonat de Zamfir și Vlasceanu (1998, p. 12) ne prezintă comunicarea interpersonală asociată cu interacțiunea socială „întrucât în orice interacțiune se realizează schimbări de mesaje”. Această idee a fost completată și de A. J. Ayer (1955, p. 12), el prezintă termenul „comunicare” ca fiind asociat cu un transfer interpersonal „de la un lucru sau o persoană către alt lucru sau persoană, pentru a ne referi la ceea ce este astfel transferat uneori cu trimitere la mijlocul prin care este transferat, alteori la întregul proces”. (Neamțu, 2016, 233)

  • În comunicare identificăm două nivele:

Comunicarea interpersonală este cea mai bogata și mai nuanțată formă de comunicare. În acest tip de comunicare identificăm două nivele:

– nivelul de conținut (sunt predominante cuvintele, ce se spune);

– nivelul de relație (aici accentual cade pe trăirile produse de cuvintele interlocutorului, cum spune).(Pavalache-Ilie, 2015, 28)

Procesul percepției interpersonale ne prezintă 3 etape:

– receptarea selectivă a stimulilor

– organizarea semnificațiilor transmise de stimuli

– interpretarea semnificațiilor transmise de stimuli (Floyd, 2013)

În acest proces al percepției interpersonale, cunoașterea de sine și a celuilalt sunt condiții importante pentru o comunicare eficientă. (Pavalache-Ilie, 2015, 8). Prin comunicare se face posibilă transmiterea de mesaje și informații de la o persoană la alta, atât individual cât și colectiv. În funcție de modalitatea de transmitere a mesajului sau a informației poate fi: verbală, nonverbala, scrisă și prin imagine (Duță, 2020, 34).

ULTIMELE ARTICOLE

Descoperă poveștile care ...

Emisiunea „Spune-mi CUM!”...

Alături de tine – o...

Te-ai simțit vreodată cop...

„Sunt femeie și ast...

Luni, 7 octombrie, în cad...

Rugăciunea care i-a salva...

Dimineața zilei de 9 apri...