Acasă Editoriale Educație Talent sau pr...

Talent sau proces social de învățare?

Talent sau proces social de învățare? Teoria dezvoltării sociale propusă de Vygotsky susține că mediul și limbajul joacă un rol foarte important în învățare. În timp ce Jean Piaget argumentează că dezvoltarea cognitivă are loc în etape, Vygotsky susține că fiecare copil se poate dezvolta foarte diferit, ca rezultat direct al interacțiunii sociale.

Vygotsky pretinde că fiecare copil se naște cu patru funcții mintale elementare: atenția, senzația, percepția și memoria. Iar mediul social și cultural îi permite să folosească mai mult sau mai puțin aceste aptitudini elementare pentru a câștiga funcții mintale mai elevate.

Despre dezvoltare

Dezvoltarea are loc în „zona proximală de dezvoltare” – așa cum a numit-o Vygotsky. Aceasta se referă la diferența dintre nivelul de dezvoltare actual al unei persoane, determinat prin rezolvarea independentă a problemelor, și nivelul de dezvoltare potențial, atins prin rezolvarea problemelor sub îndrumarea unui adult sau prin colaborarea cu colegi mai capabili. Vygotsky credea că zona proximală de dezvoltare este zona optimă pentru învățare, zona în care copiii / indivizii pot dobândi noi abilități și cunoștințe prin interacțiunea socială și colaborarea cu alții.

Celălalt concept cheie

Un alt concept cheie în teoria lui Vygotsky este ideea de „andamaj”. Andamajul se referă la sprijinul oferit de o persoană mai informată, cum ar fi un părinte, un profesor sau un coleg mai priceput, pentru a ajuta un copil / elev / coleg să îndeplinească o sarcină sau să rezolve o problemă. Acest sprijin este îndepărtat treptat pe măsură ce învățăcelul devine mai priceput și mai independent.

Mediul determină învățarea

Profesorul de șah și psihologul Lazlo Polgar a decis să demonstreze că mediul este cel care determină cel mai mult învățarea. Cum? A făcut un experiment pe propriii copii dovedind astfel că geniul este dobândit, nu înnăscut.

Alături de soția sa, a hotărât să nu-și trimită fetele la școală ci să le predea acasă. Astfel că, pe lângă dezvoltarea abilităților cognitive potrivite vârstei lor și nu numai (), surorile Polgar au fost pregătite pentru a deveni campioane la șah.  Și au devenit! Încă de la câțiva anișori, surorile au câștigat concursuri naționale și internaționale până la statutul de campioane mondiale. Judith Polgar a fost prima femeie care urma să învingă un campion mondial.

Cum de au reușit? Au fost ele toate înzestrate sau mai degrabă mediul le-a format? Se pare că o bună strategie în educație poate genera genii.

Ideile lui Vygotsky au avut un impact semnificativ asupra practicilor educaționale. Lucrarea sa a evidențiat importanța interacțiunii sociale, a contextului cultural și a instruirii ghidate în promovarea dezvoltării cognitive. Teoriile lui Vygotsky continuă să aibă influență în diverse domenii, inclusiv psihologie, educație și dezvoltare a copilului.

ULTIMELE ARTICOLE

Descoperă poveștile care ...

Emisiunea „Spune-mi CUM!”...

Alături de tine – o...

Te-ai simțit vreodată cop...

„Sunt femeie și ast...

Luni, 7 octombrie, în cad...

Rugăciunea care i-a salva...

Dimineața zilei de 9 apri...