
Studiu îngrijorător! Copiii români nu merg la grădiniță! Grădinița reprezintă prima etapă educațională din viața copiilor. Aceasta creează un context social și educațional foarte important pentru creșterea intelectuală a micuților. Fiind expuși unui nou mediu creativ și stimulant, copiii deprind primele aptitudini necesare pentru școală. Aici au posibilitatea de a-și forma abilități esențiale pentru viața de zi cu zi, pe care acasă le pot dobândi mai greu.
Conform unui raport realizat în cadrul proiectului „Start în educație”, derulat de World Vision România și Fundația OMV Petrom, 97% dintre părinți consideră că grădinița este importantă, însă 45% dintre părinții celor care frecventează doar parțial grădinița spun că lipsa resurselor financiare este principalul motiv al absenței copilului de la grădiniță, iar alți 32% vorbesc de distanțele mari până la grădiniță. De altfel, grădinițele în sine nu sunt nici ele dotate corespunzător. 38% dintre părinți spun că lipsesc materiale educaționale, alți 29% reclamă lipsa unor jucării adaptate vârstei, iar 18% spun că este nevoie de activități zilnice mai diverse.Care sunt motivele principale pentru acest fenomen?
- 45% dintre părinți invocă motive financiare pentru absenteismul copiilor de la grădiniță.
- 32% dintre părinți spun că grădinița e prea departe
„Ghiozdănel cu viitor” pentru copiii din peste 700 de medii defavorizate
Proiectul „Start în Educație”, derulată de World Vision România și Fundația OMV Petrom a dus la 60.000 de copii din 700 de medii defavorizate câte un „Ghiozdănel cu viitor”, un kit educațional menit să ajute la educația lor timpurie.
De asemenea, peste 13.000 de părinți au participat la ateliere de educație parentală. 75% dintre părinți nu au mai participat anterior la un curs de educație parentală.
Ce spune World Vision România?
„Accesul la educație timpurie este esențial pentru dezvoltarea copiilor, dar, din păcate, mulți dintre ei se confruntă cu un sistem complex de probleme: de la lipsa de rechizite și alte necesități, distanța prea mare către grădiniță, la statutul economic precar al părinților și nivelul scăzut de educație al acestora, toate acestea fiind coroborate și cu lipsa de programe de educație parentală”, a spus Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
„Studiul de față ne arată cât se poate de concret, la nivel de fenomen, toate aceste realități pe care noi le știam deja de pe teren. Nevoile copiilor nu sunt doar educaționale, ci și materiale și emoționale. Ca societate, avem responsabilitatea de a oferi un sprijin integrat și constant pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil. De aceea, în cadrul proiectului ”Start în educație” am decis să abordăm o formă de intervenție holistică. Astfel că, pe parcursul primului an de implementare, pe lângă intervențiile aplicate din teren, am lansat și o serie de materiale suport, disponibile oricând, pentru fiecare părinte. Este vorba de ”Ghidul Părinților” publicat pe site-ul Fundatiei World Vision România și o serie de tutoriale, care oferă informații valoroase menite să încurajeze și să sprijine părinții copiilor cu vârste între 0 și 6 ani să dea startul experiențelor de învățare timpurie de acasă.”, a mai adăugat ea.