
Adevărul și Schopenhauer
Filosoful german Arthur Schopenhauer este cunoscut pentru noi, românii, prin prisma faptului că a fost filosoful preferat al lui Mihai Eminescu și deci o influență importantă asupra gândirii și creației acestuia. Schopenhauer a fost, fără îndoială, una dintre cele mai mari minți care au trăit vreodată. A influențat nu doar anumiți poeți, ci gândirea umanității, în general. Într-o cărticică despre morală pe care am citit-o în urmă cu mulți ani, el spune că avem dreptul să mințim pentru a ne proteja intimitatea. Adică, este moral să minți, spune Schopenhauer, pentru a te proteja de atacurile și curiozitățile intruzive ale celor din jur, știind foarte bine că cei din jurul nostru nu au întotdeauna cele mai bune intenții. Ideea lui Shopenhauer pare rezonabilă și bine adaptată lumii în care trăim. Este perfect normal să avem dreptul să ne ascundem de lume prin orice mijloc necesar, chiar și cu un scut făcut din minciuni, dat fiind că lumea poate fi conceptualizată destul de rezonabil ca o fiară de pradă care ne vânează în permanență. Însă a transforma minciuna într-o armă, chiar și de apărare, este foarte periculos, pentru că cel mai frecvent această armă se întoarce împotriva celui care o mânuiește. Cel mai mare pericol pentru cineva care folosește minciuna pentru a rezolva problemele cu care se confruntă, este că va ajunge foarte repede să vadă în minciună o un fel de soluție minune, ușoară și cu rezultate imediate, când în realitate folosirea minciunii nu face altceva decât să taie firele care ne leagă de realitate și să ne închidă într-o bulă toxică în care mai devreme sau mai târziu vom muri asfixiați.
Este rău să minți?
A opta regulă din cartea lui Jordan Peterson, 12 Reguli de viață: un antitod la haosul din jurul nostru, este fără îndoială una dintre cele mai grele reguli dintre cele 12, pentru că minciuna este una dintre armele noastre favorite în lupta cu greutățile vieții. Nimeni, dintre intelectualii de primă clasă ai Occidentului modern, nu a mai spus, până acum, atât de tare și de răspicat ca Jordan Peterson că minciuna este o armă care îl otrăvește, în primul rând, pe cel care o mânuiește înainte de a-și răspândi otrava în jur și de a strica lumea. Nimeni, adică, dintre cei mai rafinați gânditori ai zilelor noastre nu a mai avut curajul să spună negru pe alb că este rău să minți. Dar Peterson nu se oprește aici. El ne spune și de ce este rău să minți. Tocmai în aceasta constă, de fapt, comoara capitolului nouă din 12 Reguli de viață, în felul extrem de elaborat și colorat în care Peterson arată de ce este rău să minți. Acest capitol este și o meditație pe tema binelui și a răului și a felului în care lupta dintre bine și rău se desfășoară pe scena istoriei și a vieților noastre individuale. De fapt, doar pusă în contextul acestei mari lupte dintre bine și rău, problema minciunii este luminată corespunzător, pentru că Jordan Peterson face o analiză foarte convingătoare a felului în care minciuna este răspunzătoare, pe de o parte, pentru unele dintre cele mai mari atrocități din istorie, iar pe de alta, pentru cele mai mari suferințe din viețile indivizilor aparent nesemnificativi ca tine și ca mine.