Românii și scumpirea alimentelor. Pe măsură ce prețurile continuă să crească, consumatorii adoptă diverse strategii de adaptare pentru a se descurca cu banii la supermarket, arată Ipsos și RetailZoom într-o analiză transmisă HotNews.ro.
O analiză combinată a datelor de vânzări realizată de RetailZoom și a rezultatelor unui sondaj Ipsos realizat recent relevă informații valoroase cu privire la acțiunile specifice pe care consumatorii le-au întreprins pentru a atenua impactul creșterii prețurilor. Această analiză oferă o imagine de ansamblu cuprinzătoare a strategiilor de adaptare adoptate de consumatori în diverse categorii de produse.
Coșul de cumpărături este ajustat întâi de toate prin reduceri de volume pentru produsele alimentare și de îngrijire a casei. Apoi urmate de produsele de îngrijire personală. Descreșterile cantităților cumpărate la începutul anului 2023 (ianuarie-mai) au fost cu -3% mai mici față de vânzările înregistrate la începutul anului 2022 (aceeași perioadă).
Reducerea consumului, din perspectiva populaţiei
1. Priorități esențiale: 48% dintre respondenți au declarat că au renunțat la anumite produse alimentare pentru a compensa creșterile de preț. Ceea ce indică o concentrare strategică asupra articolelor esențiale mai degrabă decât asupra achizițiilor de răsfăț.
2. Mese la domiciliu: 43% dintre participanții la studiu au declarat că nu mai comandă mâncare cu livrare la domiciliu. Ei opteaz[ pentru pregătirea meselor acasă în scopul de a economisi bani.
3. Sacrificarea gustărilor și băuturilor: Un procent considerabil de 41% dintre consumatori au renunțat la gustările optionale, de răsfăț, la băuturile zaharoase și la cafea pentru a-și reduce cheltuielile generale.
4. Îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii: 40% dintre respondenți au renunțat la achiziționarea de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii. Ei acord[ prioritate cheltuielilor esențiale în detrimentul achizițiilor discreționare.
5. Electronice și dispozitive mobile: 38% dintre participanți s-au abținut de la cumpărarea de gadgeturi electronice, aparate de uz casnic și telefoane mobile pentru a-și gestiona mai eficient bugetul.
6. Ajustarea călătoriilor: Ca răspuns la creșterile de prețuri, 37% au renunțat la călătoriile internaționale, iar 26% au redus sau au eliminat vacanțele interne.
7. Considerații privind asigurările: 23%, respectiv 21% dintre respondenți și-au ajustat asigurările de viață sau de sănătate pentru a se adapta la constrângerile bugetare.
8. Ajustări suplimentare: Un procent mai mic de consumatori au făcut alte schimbări, cum ar fi renunțarea la produsele de îngrijire personală și cosmetice (21%), precum şi anularea abonamentelor medicale sau de televiziune (20% și, respectiv, 8%).