
Rolul întrebărilor în relațiile umane. În funcție de contextul și scopul interacțiunii se folosesc mai multe tipuri de întrebări:
– întrebări în domeniul cognitiv (întrebări de reamintire și elaborare); – întrebări deschise/închise (la întrebări deschise i se oferă mare libertate respondentului, întrebările închise au rolul de a controla pe respondent); – întrebări affective (aceste întrebări se folosesc când e nevoie de încurajare, suport emoțional, consiliere); – întrebări directive (acest tip de întrebare este sugerat prin însăși formularea întrebării); – întrebări retorice (acest tip de întrebări se folosește de cel ce vorbește unui public, neașteptând un răspuns ); – întrebări multiple (acest tip de întrebări se folosește atunci când timpul e scurt și se dorește răspuns de la respondent) (Pavalache-Ilie, 2015, 39-41).Ce funcții au întrebările în comunicare?
Întrebările sunt extrem de utile pentru progresul comunicării, deoarece îndeplinesc numeroase funcții (Hargie, Saunders & Dickson,1994):- Obținerea de informații;
- Controlul interacțiunii;
- Generarea interesului și a curiozității pe o anumită temă;
- Diagnoza dificultăților întâmpinate de respondent;
- Exprimarea interesului pentru interlocutor;
- Cunoașterea atitudinilor, sentimentelor și opiniilor respondentului;
- Încurajarea și stimularea participării la interacțiune a partenerului;
- Evaluarea cunoștințelor. (Pavalache-Ilie, 2015, 38)