Metoda daneză de educație I

0
5324

Ce este special la metoda daneză de educație? Jessica Joelle Alexander și Iben Dissing Sandahl explică acest aspect în cartea „Metoda daneză de creșterea copilului”. Deloc dificil! Nimic surprinzător! Extrem de eficient!

Faimosul filosof și teolog danez, Knud Ejler Løgstrup, a avut o puternică influență asupra gândirii daneze. El credea că părinții au responsabilitatea de a alimenta mintea copiilor cu mult mai mult decât distracție și transfer de cunoștințe.

Metoda daneză de educație încurajează părinții să le hrănească copiilor și abilitatea de a fi empatici. Poveștile pe care le spun despre alții sau cuvintele pe care le folosesc sunt esențiale pentru a-i învăța pe copii cum să se pună în locul altcuiva. Și trebuie să recunoaștem că așa este!

Ce ar înseamna aceasta?

  • Să ajuți pe cineva care nu mai poate să-și ducă sacoșa.
  • Să dai locul în autobuz cuiva care arată că e obosit, chiar dacă nu este o gravidă sau o persoană în vârstă.
  • Să întrebi persoana care trece pe lângă tine pe stradă, plângând, dacă-i poți fi de folos.
  • Să te străduiești să găsești răspunsul cuiva la întrebarea „Știți cumva unde este strada…”, în ciuda faptului că nu cunoști zona.
  • Să ai bunăvoință față persoana care ridică tonul la tine pentru că poate nu pe tine te are în vedere când e nervoasă, ci multe alte necazuri o copleșesc…

Cât de des o faceți? Ce vă împiedică să o faceți? Cunoașteți pe cineva care procedează astfel? A te pune în locul altcuiva înseamnă a vedea nevoia celorlalți, dar și binele din ei, ca un element de bază pentru viitor. Încrederea devine un lucru normal.

Metoda daneză de educație

Se întâmplă foarte rar să auzi un danez vorbind de rău un alt copil în fața propriilor copii. Interesant, nu! În schimb, încearcă să le explice comportamentul ciudat al celorlalți. Le dau idei despre ce s-ar fi putut întâmpla cu cei care i-au întristat, pentru ca să gândească lucrurile din altă perspectivă decât din cea a supărării proprii. „Poate era obosită!”Și dacă îi era foame?”Cred că acum îi pare rău, dacă s-a purtat așa fără motiv.”

Astfel se ajunge la formarea abilității de schimbare a cadrului mental. A avea capacitatea de a ne imagina cu ușurință că cineva trece printr-o perioadă grea ne face capabili să vedem comportamentul persoanei respective într-o altă lumină. În loc să exagerăm, generalizând și etichetând negativ, ne putem îndulci perspectiva cu empatie. Asta ne face și pe noi să ne simțim mai bine, pentru că economisim o mulțime de timp care, altfel, ar fi fost risipit pe sentimente negative.

Complicat? Surprinzător? Cu siguranță, nu! Dificil? Ei, aici este problema! Teoretic, deloc complicat sau surprinzător, însă extrem de dificil de pus în practică în România de astăzi. Ce ne lipsește? Exact educația de a gândi situația din perspectiva celuilalt. Poate că nu ar fi rău să începem să aplicăm metoda daneză de educație!

Ce s-ar schimba în România secolului 21 dacă am aplica această metodă? Scrie, te rog, un comentariu cu opinia ta!

Articol realizat de Mihai Stoicescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here