Importanța muzicii în educație. De cele mai multe ori, precum arta, și muzica este lăsată deoparte… Muzica este trecută și ea printre disciplinele „neimportante”. Cea mai mare importanță i se oferă în școlile de profil. Cât de importantă este muzica în educație, indiferent de profilul școlii?
Muzica în Pedagogia Montessori
Un element important în dezvoltarea personalității copilului este contactul propriu-zis cu realitatea și capacitatea lui de a se implica efectiv în această realitate. Libertatea de care se bucură copilul în mediul special al clasei îi permite să experimenteze, să observe și să manipuleze, să exploreze, să perceapă, să descopere și să clasifice.
Exact aceastea au loc în clasă atunci când studiem muzica: cântăm, ne mișcăm, ascultăm, cântăm la instrumente, învățăm teorie și studiem știința care stă la baza muzicii.
Muzica este una dintre nevoile fundamentale ale omului. Muzica este parte a culturii și parte a Educației Cosmice – conform cu Pedagogia Montessori. Muzica face parte dintr-o zi obișnuită la școală, prin cântece și jocuri care folosesc ritmul, cu mișcări ale corpului, mâinilor și picioarelor.
Ca instrument principal de studiu avem Barele Muzicale (Tone bars) – atât pentru teorie, cât și pentru interpretarea unor cântece. Spre deosebire de instrumentele clasice care reprezintă un tot și nu le poți desface, materialele special concepute în Pedagogia Montessori (clopoțeii de la grădințiță, cât și barele muzicale de la școală), se pot descompune, pot fi clasificate, pot fi grupate, pot fi atinse etc.
Experimente științifice care stau la baza muzicii
Muzica este sunet, dar nu orice sunet este muzică. Sunetele sunt produse de obiecte care vibrează. Daca atingi gâtul cu mâna în timp ce vorbești, vei simți vibrațiile corzilor vocale. Dar cum fac sunetele să ajungă la urechea noastră?
-
Să vedem sunetele!
Materiale necesare: castron, zahăr, folie întinsă, boxă, muzică telefon – clasică, tobe.
Muzica face să vibreze și aerul din jur, provocând unde sonore. Muzica face să vibreze membrana și astfel bobițele de zahăr sar. Urechea noastră, datorită formei sale, captează undele sonore și le conduce către timpan, o membrană foarte sensibilă, ce vibrează.
-
Să vedem vibrațiile
Materiale necesare: 5 mingi de ping-pong suspendate de o bară, legate de o ață.
Dacă lovești prima minge, aceasta va transmite mișcarea celei de-a doua, care la rândul ei transmite mai departe. Comportamentul moleculelor de aer este asemănător. Un corp ce vibrează izbește aerul din jur și vibrația se transmite apoi de la un strat de aer la altul, datorită elasticității sale.
Copiii iubesc experimentele. Iar dacă prezentăm copiilor legătura dintre știință și muzică, i-am câștigat. Muzica este parte a vieții. Cântăm când suntem fericiți, dar și când suntem triști. Muzica are o forță extraordinară și este extrem de benefică pentru creierul în dezvoltare al copiilor. Prin muzică copiii învăță mai bine și rețin mai bine cuvinte, poezii sau o limbă nouă.
Cât de multă muzică este bine să dăm copiilor? Cât de multă se poate! Cu cât mai mult, cu atât mai bine!