8.5 C
București
miercuri, 7 decembrie 2022
Acasă Emisiuni Întrebări incomode Formatarea granițelor psihice

Formatarea granițelor psihice

Formatarea granițelor psihice. Astăzi, societatea modernă tinde să impună reconsiderarea socialului în ansamblul existenţei umane. Creşterea interacţiunilor sociale, atât în cadrul colectivităţii cât şi în cadrul activităţilor specifice de muncă, pune dramatic problema cooperării, a comunicării, a acţiunii împreună.

Ultimele decenii au impus o revedere critică a competenţei interpersonale ca o componentă importantă a competenţei profesionale şi sociale.  Izolarea, competiţia, însingurarea produsă de societatea dezvoltată tehnologic şi de marile aglomerări urbane au impus, ca o contrareacţie, interesul pentru viaţa socială a omului (Duță D. S., 2011, p. 67).

Relaţia directă socială apare ca având funcţii esenţiale în dinamica vieţii personale. Fiecare individ trebuie să-şi dezvolte capacităţile sale în vederea realizării unui contact favorabil cu ceilalţi, să-şi dobândească o experienţă competentă umană în relaţiile interpersonale. Realitatea socială s-a dovedit a fi o sursă esenţială a experienţei şi afirmării umane. În acest context, ideea de grup s-a dovedit a fi extrem de productivă.

Se impune aici o observaţie pentru înţelegerea noilor orientări. De regulă, „fiecare individ aparţine unei multitudini de grupuri „naturale”, cu graniţe mai uşor sau mai dificil de definit” (Zamfir, 1997, p. 152). Normele social-culturale reale ale colectivităţii din care individul face parte, prin caracterul lor difuz sunt greu de schimbat. Astfel este introdus un nou concept, acela de „grup de laborator” (Zamfir, 1997, p. 152), un substitut al colectivităţii reale. Psihologul, lucrătorul social pot să producă în mod controlat un microdomeniu social similar celui natural, care să ofere participanţilor o anumită experienţă de viaţă profund satisfăcătoare.

Carl Rogers afirma că descoperirile teoretice şi tehnice legate de utilizarea grupului „sunt echivalente ca importanţă cu descoperirea energiei nucleare”. (Rogers, 1978, p. 28)

În emisiunea ”Întrebări incomode” cu realizatorul Daniel Duță, a spus următoarele:

”Are niște granițe în care suntem obligați să punem copilul pentru a nu face greșeli. Sau să strice, să pună mâna pe ceva. Și îl punem acolo. Este foarte interesant cum se formează tabieturile și tradițiile de când suntem copii.”

Pentru a viziona întreaga emisiune, dă click aici:

Articol scris de Daniel Duță

Articolul precedentSistemul vrea controlul total
Articolul următorCel mai bun medicament






ULTIMELE ARTICOLE

Antreprenori care au reușit să valoreze cât o țară

Luna cadourilor a debutat cu o surpriză pentru telespectatorii emisiunii Business la Superlativ. Vorbim despre rubrica Afaceri Creative - cu Andra Raluca Tăutu, program...

Prevenirea și gestionarea bullying-ului

Prevenirea și gestionarea bullying-ului. Fenomenul „bullying” ia amploare în zilele noastre din ce în ce mai tare, dovadă că se întețesc programele de prevenire și...

Indecizia și starea de bine

Indecizia și starea de bine. Deși ea este asociată cu anxietatea și mai târziu depresia, se pare că unii cred că oamenii indeciși pot...

Triunghiul – elevi, profesori, părinți și inteligența emoțională

Triunghiul – elevi, profesori, părinți și inteligența emoțională Pentru creșterea inteligenței emoționale trebuie să se implice chiar elevii. Nu este suficient ca doar alții să...
[instagram-feed num=6 cols=6 showfollow=false]