Fenomenul „shrinkflation” va fi sancționat dur în România. Într-o lume economică din ce în ce mai complexă, consumatorii se confruntă cu diverse fenomene care afectează puterea lor de cumpărare. Unul dintre acestea, mai puțin evident dar extrem de răspândit, este „shrinkflation”. Acesta este un termen care descrie fenomenul prin care produsele devin mai mici sau cantitatea lor scade. Dar în timp prețul rămâne același sau chiar crește. Deși poate trece neobservată la prima vedere, shrinkflation are un impact semnificativ asupra consumatorilor și economiei în ansamblu.
ANPC ia măsuri
Ordinul președintelui ANPC de stopare a fenomenului prin care comercianții scad gramajul produselor, dar lasă prețurile la fel (shrinkflation) este gata, a anunțat miercuri premierul Marcel Ciolacu. Potrivit acestuia, actul prevede sancțiuni dure pentru producătorii care nu semnalează pe ambalaj că au redus gramajul, deși prețul a rămas neschimbat.
„Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie! Finalizăm azi procedura de consultare la nivel european și cel târziu luni putem avea actul publicat în Monitorul Oficial. Producătorii trebuie să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, iar prețul produsului este neschimbat. Și aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a declarat miercuri Marcel Ciolacu.
Încălcarea ordinului atrage sancționarea operatorului economic, conform prevederilor art. 18 raportat la art.50 alin.1 lit.d din OG 21 / 1992 republicată. Acesta prevede o amendă cuprinsă între 1.000-10.000 lei. Dar și sancțiunea contravențională complementară a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere. Consumatorii vor fi informați de aceste lucruri.
Ce trebuie să facă concret magazinele?
Astfel, comercianții vor trebui să ofere aceste informații în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune, pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată.
De asemenea, pe lângă indicarea reducerii de volum sau greutate, aceste informații vor include și modificarea prețului pe unitatea de măsură. Astfel încât consumatorii să poată lua decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.
Așadar, mesajul pe care îl vor afișa comercianții va fi „acest produs a fost modificat sub aspectul cantității chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”.
Conform proiectului, măsura se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare.
„În plus, se aplică pe o perioadă pentru care operatorii economici își asumă prin declararea în textul mesajului a perioadei concrete în interiorul căreia înțeleg să comercializeze produsele cu cantitate scăzută. Aceste cerințe nu se aplică vânzării la distanță”, conform documentului.
Cum ne protejăm de shrinkflation?
Pentru a se proteja de efectele shrinkflation, consumatorii trebuie să fie mai atenți la detalii. Verificarea etichetelor produselor pentru a compara greutățile sau cantitățile actuale cu cele anterioare este un prim pas important. De asemenea, este util să fii conștient de prețul pe unitate de măsură, cum ar fi prețul pe kilogram sau pe litru. Astfel ei pot evalua corect valoarea produsului achiziționat. În plus, consumatorii pot căuta alternative sau branduri care oferă o transparență mai mare în ceea ce privește modificările produselor sau care nu recurg la shrinkflation.