Eficiența ascultării active

Ascultarea activă este o abilitate esențială în comunicare, care presupune a fi pe deplin concentrat, implicat și receptiv la ceea ce spune interlocutorul. Aceasta înseamnă mai mult decât a auzi cuvintele; implică înțelegerea mesajului, recunoașterea emoțiilor și răspunsul adecvat.

Efectul ascultării active:

  • sprijină (susține) comunicarea deschisă;
  • reproduce și multiplică conținutul informațional al discuției;
  • nu produce sentimente sau senzații negative;
  • mijlocește atenția față de partenerul de discuție;
  • reduce dificultățile (greutățile) de înțelegere;
  • permite rezolvarea prin forțe proprii a problemelor;
  • creează disponibilitatea de a asculta cu promtitudine și bunăvoință,
  • gânduri, idei și expuneri; reduce neînțelegerile (confuziile) sau divergențele între părți;
  • în cazul unui volum mare de informații, conținutul de esență este perceput;
  • climatul discuției se îmbunătățește în mod sensibil. (Iovanuț,2001,33)

Aptitudinile de ascultare activă.

Acestea presupun următoarele aspecte:

  • ”a asculta conţinutul mesajului – a auzi ceea ce se spune este primul pas în realizarea unei ascultări efective;
  • a recunoaşte barierele potenţiale în calea comunicării – barierele se pot datora atât emiţătorului, cât şi receptorului;
  • a „asculta” sentimentele şi stările emoţionale – indicate, de obicei, prin diferite semnale nonverbale care însoţesc cuvintele;
  • a răspunde prin expresia feţei sau prin gesturi – o înclinare din cap, un zâmbet fără a întrerupe emiţătorul – arată că se ascultă activ şi că atât cuvintele, cât şi stările emoţionale ale interlocutorului sunt înţelese;
  • a testa felul în care se înţelege mesajul – verificând dacă semnalele non-verbale corespund conţinutului verbal al acestuia sau se contrazic unele pe altele;
  • a-l încuraja pe vorbitor să continue sau să dezvolte subiectul;
  • a-i reflecta acestuia ceea ce consideraţi că aţi înţeles
  • repetând sau parafrazând cuvintele interlocutorului sau adresându-i scurte întrebări pentru confirmare sau pentru verificare” (Duță, 2020, 74, 75)

Abilităţile de ascultare activă. Acestea presupun:

  • stabilirea unui climat propice desfăşurării procesului de comunicare, fără factori perturbatori;
  • folosirea limbajului nonverbal în scopul întăririi mesajului şi sublinierii atitudinii de ascultare activă;
  • folosirea întrebărilor clarificatoare;
  • parafrazarea – reformularea mesajului prin folosirea propriilor cuvinte.

ULTIMELE ARTICOLE

Pericolul alegerilor prez...

Pericolul alegerilor prez...

Genetica aplicată clinic ...

Genetica aplicată clinic ...

Cât câștigă o stewardesă ...

Cât câștigă o stewardesă ...

Care sunt cele mai rele a...

Care sunt cele mai rele a...