Divorțul ajunge să fie o necesitate? Divorțul este un subiect amplu cu o largă și variată abordare atât sociologică cât și religioasă. În anul 2021, divorțul nu este privit de societate ca o molimă sau ca ceva ”rușinos”. Ci mai degrabă este o accepțiune a normalului și firescului cotidian. Omul modern vine la pachet cu acest fapt dat, și anume divorțul, în contextul în care social, acest act este unul ce în trecut era blamat și condamnat.
Motivația acestui articol este una atât profund socială cât și o necesitate, între zecile de alte lucrări de specialitate sau articole din domeniu, am ales să studiez tocmai acest ”fenomen” deoarece părinții mei biologici au ales să uzeze de dreptul divorțului după un mariaj de doisprezece ani, dar și pentru că azi lumea creștină se confruntă cu un aflux tot mai mare de divorțuri atât în rândul laicilor cât și al clericilor.
Consider că este imperios să abordez o tematică atât de delicată pe care Sfânta Scriptură nu o tratează decât în câteva pasaje dar care trebuie explorată atât în lumina acesteia, dar și prin prisma inspirației Profetului Ellen White și conturată în operele marilor părinți bisericești ai primelor veacuri și nu numai. Tema divorțului este una aparte și sensibilă mai ales azi când este tot mai uzuală și des trăită ca realitate a relației soț și soție.
De ce divorțul în Biblie?
De ce divorțul în Biblie? Deoarece Sfânta Scriptură reprezintă temeiul și constituția familiei creștine, iar cartea Genezei prezintă raportul primei familii umane și apoi pe măsură ce este scrisă, Biblia prezintă și tema divorțului și contextul acestuia. Ca izvor al învățăturii sfinte, Biblia este autoritatea supremă în materie de practică creștină, mai ales în raportarea soților unul la celălalt și abordează în mod concomitent și posibilitatea divorțului.
De ce divorțul în viziunea Spiritului Profetic?
De ce divorțul în viziunea Spiritului Profetic? Ca adventist de ziua a șaptea consider că Ellen G. White a primit din partea lui Dumnezeu o descoperire mare și prețioasă, iar dumneaei, inspirată de același Duh ca al profeților biblici, a scris și a lăsat moștenire un întreg tezaur de învățăminte despre viața de cuplu și problematica divorțului, ea însăși trecând prin momente dificile și delicate în relația de cuplu, reușind să treacă cu bine peste acestea. Spiritul profetic sau Scrierile profetului Ellen G. White reprezintă o alcătuire de învățăminte, ce puse în practica contextualizată a fiecărei situații poate conduce la neajungerea la divorț.
De ce divorțul în opera Sfinților Părinți?
De ce divorțul în opera Sfinților Părinți? Tradiția creștină este conturată în jurul operelor părinților bisericești ante și post-niceeni. Ele trasează traiectoria și influențează gândirea teologică ce se răsfrânge în practica creștină. Fapt ce include și divorțul. De la marii duhovnici ai pustiei Egiptului până la asceții athoniți, au fost mentorii unei gândiri religioase anti-divorț. Dar mai ales nume ilustre precum al lui Vasile cel Mare și Ioan Gură de Aur. La fel și Grigore de Nazianz, ei au marcat mult viața familiei în istoria creștinismului din primele veacuri. Sfinții părinți, așa cum sunt aceștia generic numiți, sunt cei care au dictat un anumit stil de viață în relația de cuplu. Prin scrierile lor au creat o vastă învățătură despre familia creștină și divorț.
Divorțul sau problematica acestuia
Divorțul sau problematica acestuia este un subiect ce a fost explorat. Însă o analiză a acestuia din triplă perspectivă sau trecut prin aceste filtre nu a mai fost realizată. Demersul meu nu face altceva decât să încurajeze explorarea mai acerbă a acestui subiect ce nu a fost epuizat. Lucrarea de față nu își propune și nici nu are pretenția de a epuiza subiectul de față respectiv divorțul în tripla viziune. Însă se dorește ca în urma cercetării, cititorul să poată identifica mai ușor un punct de vedere bine structurat și argumentat în ce privește problematica divorțului.
(Articol scris de lector universitar doctor Daniel Duță)
[…] Citeste mai mult […]