Dimensiunea formării personalității școlarilor. Un elev care are cunoștințe, raționează inteligent, dar nu-și cunoaște emoțiile și sentimentele, nereușind să le gestioneze, nu va reuși să își promoveze ideile, va întâmpina dificultăți în a construi relații cu cei din jur și va avea dificultăți în obținerea performanțelor școlare.
Școala de azi…
Inteligența cognitivă (IQ) este capacitatea de a învăța lucruri noi, de a reactualiza informatiile, de a raționa, de a aplica cunoștințele și de a rezolva problemele (Kaplan & Sadock, 1991), capacitatea de adaptare la noi condiții și situații de viață. Această inteligență nu trebuie a se confunda cu informația care reprezintă cunoașterea. Informațiile preluate și învățate de la părinți, de la învățători – prin predare, nu reprezintă inteligență. Capacitatea de a produce noi informații din cele existente, prin propria rațiune, prin descoperirile intelectului, constituie inteligență.
Școala din ziua de azi promovează un anumit tip de educație, dar ineficient pentru dezvoltarea elevilor: copiii trebuie doar să asculte, să nu dea frâu liber imaginației lor; să vorbească doar când sunt întrebați; să știe lecțiile perfect și mecanic, dacă vor note bune. Astfel elevii nu au ocazia de a se exprima liber, de a comunica ceea ce simt – propriile emoții și sentimente. Mai târziu, în viață, foarte probabil, nu vor reuși, cu toate că au un nivel ridicat de inteligență cognitivă.
Componentele IE (Inteligenței emoționale) pot fi învățate
Componentele IE, în cea mai mare parte, pot fi învățate. Gradul de IE poate fi crescut prin educație și exerciții. Complexitatea mereu crescândă a societăţii contemporane face ca inteligenţa probată în context educaţional să fie insuficientă pentru foarte mulți dintre oameni pentru rezolvarea problemelor cotidiene. Numeroşi elevi sclipitori cu performanțe remarcabile, nu reuşesc mai apoi să îşi valorifice potenţialul, eşuează în plan profesional din princina lipsei deprinderilor practice şi a celor sociale. Există și reversul, elevi cu modeste capacități intelectuale, reușesc foarte bine să se adapteze social la o mare varietate de contexte și sunt considerați oameni de succes. Viața cotidiană este foarte complexă. Pentru rezolvarea diferitelor probleme, nu există un singur răspuns corect. Viața permite abordarea diferitelor situații din mai multe perspective, nefiind niciodată o soluție perfectă. În școli elevii sunt învățați cum să răspundă unor probleme definite, mult diferite de realitatea zilnică.
Responsabilitatea toturor cadrelor didactice implicate în procesul educațional presupune nu doar oferirea de cunoștințe și informații oferite elevilor, ci și învățarea abilităților și compentențelor de supraviețuire necesare pentru a face față cu succes vieții din lumea contempărană. Elevii au nevoie de o serie de activități, grupate în următoarele categorii:
- Acceptarea de sine.
- Emoții.
- Credințe și comportamente.
- Rezolvarea problemelor și luarea deciziilor.
- Relații interpersonale.
Abilitățile IE se construiesc în timp, zi de zi, săptămână de săptămână, lună de lună, an de an. Se cere din parte profesorilor dedicare, timp, energie și implicare zilnică în a ajuta elevii să se dezvolte din toate punctele de vedere.
Articol scris de Ciprian Piciorang
[…] presupune nu doar un proces de creștere fizică, intelectuală, ci un real proces de învățare a ceea ce înseamnă să fie om și să acționeze conform […]