De ce nu mai citim astăzi? Cititul a fost întotdeauna un pilon esențial al dezvoltării culturale, intelectuale și personale. A oferit o modalitate de a explora lumi noi, de a acumula cunoștințe și de a ne dezvolta gândirea critică. Cu toate acestea, în ultimele decenii, s-a observat o scădere semnificativă a timpului dedicat cititului. Mai ales în rândul tinerilor și al adulților tineri. Acest fenomen este rezultatul mai multor factori. De la influența tehnologiei moderne și schimbarea priorităților de timp, până la modificările în structura educației și a divertismentului.
Dacă tot nu mai citim… de ce să nu și creștem prețurile cărților?
Guvernul populist al Slovaciei a anunţat planuri de a creşte drastic taxa pe valoarea adăugată (TVA) la cărţi pentru a ajuta la redresarea finanţelor publice. Acest lucru a generat critici din partea editurilor și librăriilor. Dar și ironii, pentru că unul dintre motivele invocate a fost că volumele sunt achiziționate mai ales de cei cu bani.
Cărțile sunt „în primul rând achiziţionate de segmente mai bogate ale populaţiei”. Prin urmare, ar putea fi impozitate cu noua cotă de bază de 23%, în loc de rata actuală, de 10%, a susținut ministrul de Finanţe al Slovaciei, Ladislav Kamenický, atunci când a anunțat, noua cotă de TVA.
Piața de carte din Slovacia
Juraj Heger, preşedintele Asociaţiei Editorilor şi Vânzătorilor de cărţi din Slovacia, a pus la îndoială afirmaţia ministrului de finanţe potrivit căreia cărţile sunt cumpărate în cea mai mare parte de către cei înstăriţi, spunând că sondajele recente au arătat doar o diferenţă marginală între obiceiurile privind achiziţia de carte ale persoanelor cu venituri mari şi medii.
De asemenea, TVA mai mare nu i-ar ajuta pe cumpărătorii de cărţi mai săraci, a adăugat el. Deoarece ar duce probabil la preţuri mai mari ale cărţilor. Totodată ar afecta totodată în mare parte vânzătorii de carte care se confruntă deja cu dificultăţi.
Educația și lectura percepută ca obligație
Pentru multe persoane, cititul este asociat cu o obligație academică sau profesională, mai degrabă decât cu o activitate de plăcere. Sistemele educaționale pun adesea accentul pe lecturi obligatorii, în loc să cultive dragostea pentru citit și descoperirea personală a literaturii. Această abordare rigidă îi face pe mulți elevi să perceapă lectura ca pe o sarcină impusă, nu ca pe o sursă de bucurie sau explorare personală.
În plus, manualele și textele școlare sunt deseori greu de parcurs și nu reflectă în mod direct interesele elevilor, ceea ce poate duce la o respingere generală a ideii de a citi în afara cerințelor academice.