Ascultarea activă este o componentă crucială a comunicării eficiente, având un impact semnificativ asupra relațiilor interpersonale și profesionale. Prin ascultarea activă, interlocutorii nu doar aud, ci și înțeleg, analizează și răspund adecvat la mesajele transmise. Această tehnică implică atenție totală, folosirea feedback-ului verbal și nonverbal și demonstrarea empatiei.
Ascultarea activă – perceperea și înțelegerea lucrurilor pe care le spun ceilalți.
Ascultarea este o artă și o disciplină. Este o dovadă de respect să dăm atenție celui care ne vorbește și să urmărim cu grijă mesajul transmis. (Iovanuț, 2001, 30)
Pentru a avea o comunicare eficientă, ascultarea este vitală. Părintele trebuie să știe cum să-și asculte propriul copil. Succesul studentului depinde de buna înțelegere a mesajelor. În unele domenii profesionale ascultarea este principalul atribut al comunicării (în psihiatrii, consiliere, interviuri etc.) (Iovanuț, 2001, 30)
Un scriitor spunea: „un om care ascultă pentru că el nu are nimic de spus, poate fi cu greu o sursă de inspirație. Singurul interlocutor valabil este acela care alternativ absoarbe și exprimă idei”. (Iovanuț, 2001, 30)
Eficiența ascultării
În comunicare ascultarea eficientă duce la rezultate cum ar fi:
- interlocutorii sunt încurajați să continue comunicarea
- sunt reținute toate informațiile importante
- relațiile personale se îmbunătățesc
- problemele se rezolvă mai ușor
- are loc o înțelegere mai bună cu ceilalți (Iovanuț, 2001, 32, 33)
Un ascultător bun poate câștiga: informațiile necesare, înțelegere, cooperare și ascultare. Dacă ascultatorul ascultă cu atentie pe interlocutor și interlocutorul îl va asculta pe el. Pentru o comunicare de succes ascultarea eficienta trebuie sa fie reciproca. (Iovanuț, 2001, 33)
Felul în care ascultăm pe cei ce ne vorbesc arată cat de mult îi prețuim. O ascultare superficiale îl îndepărtează pe vorbitor și poate duce chiar la blocarea comunicării.
În ascultarea activă ne sunt prezentate următoarele etape:
- ascultarea până la capăt argumentației chiar dacă ai alte argumente
- este nevoie de răbdare pentru asculta activ
- repetare a ideilor principale din argumentația
- flexibilitatea și atenția
- evitarea argumentație inutile și a criticii
- creerea unei stări empatice care va ajuta la transmiterea corectă a ideilor (Iovanuț, 2001, 33)