Cum putem îmbunătății comunicarea verbală cu cei din jur. Comunicarea verbală aparține în exclusivitate ființelor umane prin folosirea unui limbaj articulat. Este greu să ne imaginam existența ființelor umane fără comunicare verbală. În comunicare verbală se folosește drept unitate de bază cuvântul care poate fii rostit sau poate fi scris și apoi verbalizat (Rus, 2012, pag. 16)
„Principalul mijloc al comunicării verbale este limba vorbită, aceasta oferind un mod și pentru alte forme de comunicare”. (Mc. Quail, 1999)
Caracteristicile esențiale comunicării verbale:
– „existența mesajului care să includă elemente de bază pentru existența lui sau elemente de feedback, ori elemente de legătură între părțile de comunicare”.
– „oferirea unor suporturi de înțelegere a mesajului prin utilizare de materiale adiționale și implicită elementelor nonverbale ca mijloace de intrare a mijloacelor orale”.
– „flexiblilitatea transmiterii mesajelor pe cale orală (acest tip de comunicare este circular și permisiv)”. (Pânișoară, 2008, 85)
Pentru ca procesul de comunicare să fie cât mai eficient ni se recomandă respectarea sintaxei comunicării verbale. Oamenii se întâlnesc între ei ca să vorbescă, dar ca să și asculte.
Frazele trebuie să fie simple declarative și afirmative. Multe fraze negative, fac dificil și aproape imposibil procesul de ascultare și înțelegere a mesajului. (Duță, 2020, 35)
Pentru a avea o discuție adecvată cu o persoană, necesită timp, abilități, încredere și pregătire. În mod special copiii sunt sensibili la modul și momentul în care se discută cu ei. (Buzducea, 2010, 96)
Întrebările sunt solicitări (verbale sau nonverbale) a unor informații. În majoritatea conversațiilor cei care adresează întrebări dețin un statut mai înalt și sunt investiți pentru aceasta: profesorii chestionează pe copii, medicii pe pacienți, părinți adresează întrebări copiilor etc.
(Pavalache-Ilie, 2015, 39)