Oare cum învață copiii într-o clasă de școală Montessori? Ce legătură există între prima etapă de vârstă (0-6 ani) și cea de-a doua etapă – cea de școală (6-12 ani)? De ce școlarii învață cu ajutorul unor materiale?
Legătura dintre grădiniță și școală în Pedagogía Montessori
Copiii din al doilea plan de dezvoltare (conform cu pedagogia Montessori 6-12 ani), vor putea progresa în măsura în care sunt capabili să construiască pe fundația pusă în primul plan (0-6 ani). Acest copil are aceleași tendințe umane ca orice altă ființă umană. Acum ele se manifestă într-un mod nou, diferit față de cum s-au manifestat la grădiniță.
Experiențele oferite copilului în al doilea plan de dezvoltare continuă să se bazeze pe simțuri. Dar acum doar explorarea senzorială este insuficientă pentru a sprijini dezvoltarea copiilor din al doilea plan. Materialul din clasa elementară este senzorial, cu posibilitatea să fie manipulat. Cu toate acestea, munca care are loc acum nu este doar o activitate a mâinii, ci și a minții.
Materialele de la școală nu oferă doar etape mai complexe celor de la grădiniță, folosind mâinile, ci și pași conceptuali suplimentari cu mintea.
Mintea rațională
Copiii din al doilea plan își folosesc acum puterea crescândă de a abstractiza și explorează folosindu-și imaginația. Acest nou nivel de muncă permite copiilor să identifice o varietate de relații.
Este important să se găsească un echilibru între instruirea și prezentarea de lecții de către profesor, cât și explorarea și activitatea individuală a copilului.
Mintea absorbantă a primului plan dispare pe măsură ce copilul intră în al doilea plan, în timp ce mintea rațională se dezvoltă. Copiii din al doilea plan trebuie lăsați liberi să ajungă la propriile înțelegeri prin acel depozit de fapte construit în grădiniță și relațiile descoperite, acum, prin folosirea minții raționale.
Există o mare putere a intelectului în al doilea plan. Această mare putere va fi redusă pe măsură ce al doilea plan se apropie de sfârșit, spre 12 ani. Este important, prin urmare, să le oferim copiilor posibilitatea maximă de a-și exercita această capacitate, în perioada aceasta de aur: 6-12 ani.
Articol scris de Ciprian Piciorang