Telefoanele inteligente pot afecta sănătatea mintală a copiilor prin dependență de ecran, probleme de somn, anxietate, depresie și scăderea performanței școlare. Totuși, pot oferi acces la educație și conectare socială. Limitarea timpului de utilizare și monitorizarea conținutului sunt esențiale pentru echilibru.
Președintele Asociației pentru Sănătate Mintală a Copilului, psihologul Marius Zamfir a fost invitat în emisiunea ”Substanțial” cu Adrian Călin. Aceștia au discutat despre cum afectează telefoanele inteligente sănătatea mintală a copilului.
”Dacă vorbim de un copil foarte mic acolo sunt niște probleme foarte grave pentru că de fapt copilul mic se dezvoltă în relații sociale. Vrem copilul să învețe să vorbească, vrem copilul să învețe să ne imite. Vorbim despre un copil mic de până în 2 ani care stă prea mult în fața ecranelor, își pierde abilitățile de interacțiune cu lumea din jurul său.
Ecranele declanșează la nivelul creierului substanțe asemănătoare celor din gama opiaceelor, acestea ne relaxează. În gama opiaceelor se numără heroină, morfină, codeină. Un adult își poate controla timpul pe care îl petrece în fața ecranului. Este în schimb diferit pentru un copil ce are creierul în dezvoltare. Gândiți-vă că ecranele emit 25 de cadre pe secundă dacă vorbim de transmisiunile clasice. Dacă vorbim de HD avem peste 50 de cadre pe secundă. Iar creierul lui care este încă în formatare cu mediul, învață să primească informații la viteza aceasta. Învață să primească plăcere neurologică și ceea ce mi se pare cel mai grav este că: fără să depună nici nu efort.
Cum învață un copil?
Ideea este că un copil mic pentru a se dezvolta, are nevoie de deblocarea sau de functionalitatea celor trei mecanisme importante ale învățării.
Cel mai important mecanism al învățării este imitarea socială, copilul începe să imite părinții prin gesturi în general, și bineînțeles că gesturile aceste vor sta la apariția limbajului verbal după aceea.
Al doilea mecanism este limbajul receptiv, copilul înepe să înțeleagă comunicarea. Un copil care are televizorul tot timpul pornit nu mai învață să se concentreze pe aceste lucruri.
Al treilea element al învățării care este de fapt cel mai important, este jocul simbolic, acea manipulare a unor obiecte care are în spate o poveste. Ideea este că toate aceste 3 mecanisme ale învățării se bazează pe mecanismele psihosociale. Un copil care stă în fața unui ecran își anulează aceste mecanisme psihosociale.
Poți urmări întregul înterviu pe link-ul de mai jos:
https://www.youtube.com/watch?v=4uY_BlTo7jA&list=PLgW0WDrViy_4frjZHgYhva1a7prwBVxE8&index=80&t=916s