joi, februarie 22, 2024

Comunicarea interpersonală

În opinia lui Norbert Sillamy (1996), comunicarea reprezintă o relație între indivizi care implică „transmiterea intenționată sau nu, de informații destinate să lămurească sau să influențeze un individ sau un grup de receptori”. Acest tip de comunicare poate fi influențat de mai mulți factori sociali sau individuali „care își pun amprenta asupra transmiterii și receptării mesajului sau informațiilor dintre doi sau mai mulți indivizi”. (Neamțu, 2016, 232-233)

Comunicarea interpersonală are loc de obicei între două persoane, este genul de comunicare dintre părinți, dintre părinți și copii, dintre frați, dintre doi îndrăgostiți sau oricare alte 2-3 persoane. Această comunicare are un mod al ei, ea începe interpersonal, iar procesul de exprimare a ideilor și sentimentelor în mesaje se numește codificare. Acest proces este determinat de scopul urmărit de vorbitor, de relația cu interlocutorul, de vârstă, de starea emoțională și de mediul cultural. (Duță, 2020, 13)

Trăsăturile comunicării interpersonale:

– implica întâlnirea față în față între doi participanți;

– particularizarea rolului participanților (pentru dezvoltarea relațiilor cei implicați trebuie să comunice);

– dublu sens (comunicarea se produce în ambele sensuri). (Duță, 2020, 13-14)

Comunicarea interpersonală este cea mai importantă formă de comunicare și cea mai des întâlnită. Viața de familie, relația părinte-copil, relația cu pritenii, activitatea profesională, toate acestea depind de acest tip de comunicare. (Iovanuț, 2001, 9)

Acest tip de comunicare ajută la construirea relațiilor cu ceilalți. (Iovanuț, 2001, 9)

Cea mai importantă formă de comunicare prin care se poate realiza transferal de informații pentru construirea relațiilor cu ceilalți este dialogul.

Eficacitatea comunicării interpersonale

„Eficacitatea comunicării interpersonale depinde foarte mul de modul în care îl privim pe interlocutor și ne comportăm față de el”. (Duță, 2020, 91) Prin comunicare noi ne adresăm imaginii pe care o avem despre interlocutor, iar acesta va comunica cu noi conform imaginii pe care o are despre noi și despre el însuși. Fiecare persoană are cel puțin 5 imagini care se schimbă permanent în urma procesului de comunicare. O comunicare poate fi simplă, directă și nedistorsionată, datorită armoniei acestei versiuni. (Iovanuț, 2001, 10)

ULTIMELE ARTICOLE

Evită relațiile toxice

O relație de cuplu toxică este una în care există un model de comportament dăunător, abuziv sau manipulativ între parteneri. Aceasta poate include abuz...

Tehnici de îngrijire corectă a părului

Părul sănătos și strălucitor este un aspect important al cărții noastre de vizită și necesită o îngrijire adecvată pentru a rămâne în formă optimă. Mai...

Cum poți recunoaște AVC-ul? Primele semne!

Un accident vascular cerebral (AVC) poate fi o afecțiune gravă și este important să poți recunoaște semnele timpurii pentru a solicita imediat ajutor medical...

Valentine’s Day – o zi a iubirii, nu altă zi a violenței

Măsurând sintagmele populare spuse la nervi sau apăsat, bizare sau ciudate le includem în bagajul nostru verbal și comportamental: ,,Iubirea naște violență”? ,,Eu te-am...