Comunicarea asertivă este calea către succes. Indiferent că vorbim despre o relație de cuplu, de un business sau de prieteni. Prin ea întotdeauna suntem forțați să găsim părțile bune în oamenii cu care discutăm. Experții psihologia.ro ne explică ce presupune acest timp de comunicare și cum putem să ne folosim de ea.
Ce este comunicarea asertivă?
Asertivitatea înseamnă să fii pregătit pentru ceea ce vrei să obţii. Înseamnă să ştii foarte clar ce nevoi ai. Înseamnă confruntare şi cere foarte mult curaj. Unii spun că este greu să fii asertiv, alţii, prin stilul lor propriu, spun că este foarte uşor. Un lucru este sigur: este nevoie de mai multă practică pentru a putea fi asertiv. Obiectivul nu este să învingi. Obiectivul este să rezolvi problemele şi să obţii maximum de rezultate. De aceea, asertivitatea nu este sinonimă cu agresivitatea. În atingerea obiectivelor lor, oamenii agresivi adoptă mental strategia „eu câştig – tu pierzi”.
Ce conține comunicarea asertivă?
- refuzul cererilor;
- solicitarea favorurilor şi formulare de cereri;
- exprimarea sentimentelor pozitive şi negative;
- iniţiere, continuare şi încheiere a unei conversaţii generale.
Cum comunicăm asertiv?
- Împărtăşiţi-vă sentimentele în afirmaţii la persoana I;
- Nu vă minimizaţi pe voi şi nu-i minimizaţi pe ceilalţi;
- Nu fiţi vagi şi ezitanţi şi nu vă camuflaţi mesajul cu cuvinte-parazite;
- Fiţi concret în feedback şi critică;
- Folosiţi un limbaj neutru, neexploziv;
- Fiţi cooperanţi, deschişi şi receptivi la ceilalţi – s-ar putea să ştie ceva şi voi să nu ştiţi;
- Confruntaţi situaţiile neplăcute pe loc sau cel puţin imediat ce se poate;
- Asiguraţi-vă că mesajele non-verbale transmit acelaşi lucru cu mesajele verbale.