Peste 10.000 de profesori din învățământul preuniversitar au participat la un studiu privind desfășurarea activităților cu elevii în perioada martie 2020 – februarie 2021. Astfel s-a constatat faptul că, în perioada școlii online, motivația pentru cariera didactică a scăzut pentru 10% dintre profesori, în timp ce 30% se declară mai dedicați profesiei în urma acestei experiențe.
Conform unui comunicat de presă emis de Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, cercetarea a folosit aproximativ 10.000 de chestionare completate online de cadre didactice din învățământul preuniversitar în perioada 4-20 februarie 2021, relatează Agerpres.
Cercetarea a fost realizată de cadre didactice universitare şi cercetători cu preocupări constante pentru inovare în educație prin utilizarea resurselor şi instrumentelor digitale de la UBB din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Universitatea de Vest, Proiectul CRED, Proiectul ROSE și Centrul Național de Politici şi Evaluare în Educație, se arată în comunicat.
Răspunsurile profesorilor au fost notate pe o scală de la 1 la 4.
Astfel, profesorii au notat cu 2.59 nivelul de stres psihic, social sau tehnic, cu 2.39 lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfășurarea activităților online și cu 2.36 insuficiența timpului pentru planificarea sau organizarea lecțiilor.
Lipsa unui computer suficient de performant a fost notată cu 2.27, în timp ce absența instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback şi evaluare au notat-o cu 2.25, iar lipsa unui spațiu adecvat (acasă) pentru realizarea de activități didactice cu 2.23.
„Dacă m-ar întreba cineva dacă după pandemie școala românească va reveni la ceea ce a fost înainte, aș răspunde: cred şi sper că acest lucru nu se va întâmpla. Experiența didactică în spațiul on-line a produs schimbări la nivelul credințelor, atitudinii, competențelor şi abilităților didactice care, cu siguranță, vor fi capitalizate”, afirmă dr. Cătălin Glava, director al Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic (DPPD)-UBB.
Ciprian Fartuşnic, cercetător științific principal gr. I, Unitatea de Cercetare în Educație (CNPEE) şi coordonator partener CNPEE, Proiectul CRED, constată că „rezultatele de cercetare ale acestui studiu amplu ne oferă date de cercetare foarte utile pentru a înțelege mai bine implicațiile pandemiei COVID 19 asupra sistemului nostru de educație”.
Potrivit Direcției de Comunicare și PR a UBB, unele date au fost corelate cu rezultatele etapei I (martie 2020), cu 6.436 de respondenți din învățământul preuniversitar şi pot constitui baza pentru decizii la nivel local şi din partea Ministerului Educației.