Companiile private care au peste 500 de salariați în cursul exercițiului financiar au de depus, odată cu situațiile financiare anuale aferente anului 2019, și o raportare nefinanciară ce include informații privind cel puțin aspectele de mediu, sociale și de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției și a dării de mită.
Această raportare se face prima oară anul acesta de către companiile private cu mulți angajați, ea fiind obligatorie în trecut doar pentru entități publice.
Ce este Raportul Non-financiar sau Declarația Non-financiară?
Raportul Non-financiar sau Declarația Non-financiara este un document ce conține informații privind performanța economică, socială și de mediu a unei organizații.
Realizarea Raportului Non-financiar, cunoscut și ca Raport de Sustenabilitate, este reglementată de Ordinul MFP 1938/2016 care transpune la nivel național Directiva UE 95/2014.
„Entităţile care, la data bilanțului, depășesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar includ în raportul administratorilor o declarație nefinanciară care conține, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înțelegerea dezvoltării, performanței și poziției entității și a impactului activității sale, informații privind cel puțin aspectele de mediu, sociale și de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției și a dării de mită, inclusiv”, scrie în ordin.
Declarația nefinanciară include, de asemenea, și următoarele aspecte:
- o descriere succintă a modelului de afaceri al firmei;
- o descriere a politicilor adoptate de firmă în legătură cu aspectele amintite în citat, inclusiv a procedurilor de diligență necesară aplicate;
- rezultatele politicilor respective;
- principalele riscuri legate de aspectele din citat care decurg din operațiunile companiei, inclusiv, atunci când este relevant și proporțional, relațiile sale de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective și modul în care entitatea gestionează riscurile respective;
- indicatori-cheie de performanță nefinanciară relevanți pentru activitatea specifică a societății.
Cui se adresează Declarația Non-financiară?
Raportarea informațiilor non-financiare este pentru toate organizațiile.
Sustenabilitatea este un domeniu de interes care ia din ce în ce mai mare amploare, iar îndreptarea atenției organizațiilor în aceasta direcție este esențială.
Raportul Non-Financiar aduce beneficii atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.
Începând cu anul 2018, entitățile de interes public care depășesc un număr mediu de 500 de salariați sunt obligate să întocmească un Raport Non-financiar, aferent exercițiului financiar anterior.
De ce este important să facem acest raport?
Prin Raportul Non-financiar se creează o imagine de ansamblu a organizației.
Atât persoanele care fac parte din organizației, cât și cele din exterior vor avea acces facil la informațiile privind toate aspectele de mediu, personal, drepturile omului sau de masurile pentru combaterea corupției.
Prin Raportul Non-financiar se facilitează o mai buna înțelegere a filosofiei organizației, se da dovada de transparență și se creează o imagine unitara la nivel intern și extern.
Unde și cine poate face acest raport?
INNOVA Project Consulting este una dintre puținele companii de consultanță din România cu experiență concretă în sustenabilitate, cu un portofoliu de clienți importanți care cuprinde unele dintre cele mai mari firme din România și cu o echipa de consultanți cu experienta națională și internațională.
Au o experienta consolidată și o echipă de profesioniști bine pregătiți care deține competențele necesare sprijinirii oricărei organizații în elaborarea Raportului Non-financiar și de Sustenabilitate.
INNOVA a realizat rapoarte pentru companii din sectoare de activitate diferite, precum: Petrol&Gaze, TIC, Minier, Chimic, etc.
În spatele INNOVA Project Consulting se află Mihaela Croitoru -Founder & Managing Partner INNOVA Project Consulting și Gaetano Casale – Founder & Managing Partner INNOVA Project Consulting.
Mihaela Croitoru este consultant certificat în sustenabilitate și in management de proiect.
A absolvit Facultatea de Drept în anul 2000 și deține o specializare postuniversitară în dreptul concurenței la Academia de Științe Economice din București.
În calitate de fondator și Administrator al INNOVA Project Consulting, o companie de consultanță din România, membru al GRI Gold Community și al Accountability AA1000 în calitate de furnizor autorizat de servicii de verificare a rapoartelor de sustenabilitate, a sprijinit în ultimii șapte ani un număr semnificativ de companii românești în procesul de raportare a performantei economice, sociale și de mediu.
A coordonat elaborarea de rapoarte de sustenabilitate și non-financiare pentru unele dintre cele mai mari companii din România, din diferite sectoare, cum ar fi: petrol și gaze, chimic, minerit, aluminiu și IT&C.
În anul 2016, unul dintre clienții INNOVA Project Consulting a primit premiul pentru cel mai bun Raport de Sustenabilitate din România acordat în cadrul unei competiții naționale organizate de una dintre cele mai importante firme de consultanță la nivel global.
”Altfel, în ultimii șapte ani, împreuna cu colegul meu, Gaetano Casale, care este și el alături de mine fondator și administrator al INNOVA Project Consulting, am reușit să clădim una dintre cele mai importante firme de consultanță în domeniul sustenabilitatii din România.
Înainte de a pune bazele propriei companii, am deținut funcția de Director General la o firma, membra a unui grup din Italia care activa în domeniul resurselor umane, participând inclusiv la realizarea și implementarea de proiecte cu finanțare europeană.
Timp de 6 ani, am contribuit la dezvoltarea activităților întregului Grup în România, gestionând un portofoliul de proiecte de peste 10 mil. Euro.
A fost o perioada extrem de dinamică, în care am avut oportunitatea să-mi îmbunătățesc experienta mea în management și să acumulez primele cunoștințe și experiențe în domeniul sustenabilitatii.
În perioada 2005-2008, am lucrat în domeniul public, în cadrul Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, unde am deținut funcția de Șef Serviciu, fiind responsabilă cu coordonarea unui portofoliu de proiecte cu finanțare europeana de cca. 20 de mil de euro.
A fost una dintre cele mai importante experiențe profesionale din viața mea, având în vedere vârsta pe care o aveam în acea perioadă.
Astfel, la numai 27 de ani, am fost cel mai tânar Șef Serviciu din acest minister.
Totoadată, în aceasta calitate, am fost numită reprezentantul României în cadrul Comitetului de Coordonare al Programului Progress de la nivelul Comisiei Europene, program care finanța inițiative în domenii precum: ocuparea forței de munca, incluziune, egalitate de șanse și nediscriminare.
Unitatea pe care am coordonat-o făcea parte din Autoritatea de Management care a asigurat coordonarea și implementarea tuturor fondurilor europene disponibile pentru Ministerul Muncii înainte de aderarea la Uniunea Europeana prin Programul PHARE, dar și după aderare prin Fondul Social European.
A fost o perioadă extrem de dificilă și provocatoare, dar care mi-a permis să acumulez cunoștințe și experiențe pe care nu aș fi avut cum să le întâlnesc în alte locuri de muncă”, ne-a mărturisit Mihaela Croitoru.
Gaetano Casale este licențiat în economie la Universitatea „Federico II” din Napoli, Italia și este cetățean italian.
Este vorbitor experimentat de limba engleză, dar și de limba română, locuind și muncind în țara noastră din anul 2009.
”În prezent, alături de colega mea, Mihaela Croitoru, coordonez în calitate de administrator din anul 2013, activitățile firmei INNOVA Project Consulting SRL.
Decizia de a pune bazele unei societăți de consultanță în sustenabilitate alături de Mihaela, a venit în mod natural, pe baza a doua considerente: relația de încredere și respect pe care o aveam cu colega mea, întrucât lucram deja împreună de 5 ani În cadrul aceleași firme și experiența pe care o aveam în domeniul sustenabilitatii.
Consider că plus valoarea pe care am adus-o fiecare dintre noi, prin competențele și experiențele profesionale, ne-au ajutat să clădim una dintre cele mai semnificative firme de consultanță din acest domeniu, domeniu care este încă unul de nișă în România.
De-a lungul celor șapte ani de activitate, am avut multe provocări, pe care azi consider că le-am trecut cu brio, dacă este să analizăm numărul și tipul de clienți pe care îi avem.
Am acumulat experiență în unele dintre cele mai complexe și dificile sectoare economice – petrol și gaze, chimic, minerit, aluminiu etc – și am semnat contracte cu unele dintre cele mai mari companii din România.
Înainte de a fi Fondator și Managing Partner la INNOVA Project Consulting, am fost Manager Proiect în cadrul Amber Business Consulting România, firmă de consultanță în domeniul resurselor umane, fiind responsabil cu implementarea mai multor proiecte cu finanțare europeană.
În această poziție, pe lângă avantajul de a învăța limba română, am avut oportunitatea să interacționez cu o gamă largă de organizații, companii și instituții din România, lucru care mi-a permis să înțeleg mai bine specificul acestei tari.
Înainte de detașarea mea în România, am fost consultant în departamentul de marketing al Camporlecchio Educational, companie membra a Grupului SDI, pe vremea acea unul dintre jucătorii importanți în domeniul resurselor umane, dar și al sustenabilitatii.
În această poziție, am participat la realizarea a două studii de cercetare importante: Italians and Sustainable Development (2008) și Sustainability in Private Organizations – rolul Managerului de Resurse Umane (2009).
În această poziție, am contribuit direct la dezvoltarea unei noi linii de afaceri a Grupului în ceea ce privește serviciile de consultanță în domeniul dezvoltării durabile.
Am gestionat proiecte complexe de dezvoltare durabilă în parteneriat cu Lucciola & Partners S.r.L, una dintre cele mai prestigioase companii de consultanță de sustenabilitate din Italia, pentru următoarele sectoare: Industria Aerospațială și de Apărare, Industria Automobilistică și a Componentelor precum și Industria Autostrăzilor”, ne-a spus Gaetano Casale.
Cu cei doi va puteți întâlni, joi, 1 octombrie, de la ora 18.00 în platoul emisiunii BUSINESS LA SUPERLATIV cu Flori Stoian.
Acest articol a fost sponsorizat de INNOVA Project Consulting