
Ce să faci când moare cineva drag? Despre ajutorul de deces. Decesul este devastator pentru oamenii care rămân. Durerea și suferința nu pot fi date uitării. Plânsul și inima frântă nu sunt ușor de ignorat când trebuie să începi să faci pregătirile necesare pentru înmormânare. Statul roman acordă un ajutor de inmormântare pensionarilor și celor asigurați la sistemul public de pensii pentru ca celt recut în neființă să beneficieze de un ultim omagiu.
Cui se achită ajutorul de deces?
Ajutorul de deces se achită unei singure persoane, care poate fi, după caz:- soţul supravieţuitor;
- copilul;
- părintele;
- tutorele; curatorul;
- Oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
Acte necesare pentru ajutorul de deces
- Cerere-tip;
- Cupon pensie decedat (dacă este cazul)
- Certificat de deces (în original);
- Act de identitate al solicitantului (în original);
- Acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (în original);
- Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile de deces, în original – factură fiscală/chitanță sau declarație pe proprie răspundere (în situația în care solicitantul este soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul) ori declarație pe proprie răspundere autentificată (la notar în cazul altor persoane);
- Declarație pe propria răspundere că aceste cheltuieli au fost suportate integral de către solicitant (formular „Declarație Aparținător”);
- Adeverință de salariat în care se menționează că decedatul era salariat și nu a beneficiat de concediu fără salariu sau absențe nemotivate până la data decesului (în original, daca e cazul).