8.5 C
București
marți, 7 februarie 2023
Acasă Editoriale Educație Câteva dintre principiile Pedagogiei Montessori

Câteva dintre principiile Pedagogiei Montessori

Câteva dintre principiile Pedagogiei Montessori. Ce este Pedagogia Montessori? Care sunt câteva dintre principiile după care se ghidează profesorii la clasă în procesul educațional? Care sunt beneficiile imediate și de lungă durată pentru elevi?

1. Mișcarea liberă

Dr. Maria Montessori a observat că gândurile sunt exprimate de către mâini înainte de a fi puse în cuvinte. Una dintre principalele activități este manipularea materialelor special create. Mișcarea liberă stimulează cunoașterea. Gândirea și mișcarea se îngemănează. Materialele special construite permit copiilor să le utilizeze ori de câte ori doresc. Prin manipulare copiii rețin mai bine și le stimulează cunoașterea.

2. Copiii iau decizii

Într-o clasă Montessori copiii învață să ia decizii. Zi de zi un copil trebuie să ia o mulțime de decizii: ce să lucreze, cu cine să lucreze, cât să lucreze etc. Atunci când elevii au posibilitatea să-și controleze propriul mediu, ei înfloresc. Educația Montessori impune limite bine definite libertății, dar în cadrul acestor limite copiii au posibilitatea de a lua decizii.

3. Interesul

Copiii pot acumula cunoștințe și deprinderi dacă există interes. Un copil poate avea diverse interese personale, și singur cercetează și caută să descopere diverse lucruri. Unui alt copil interesul poate fi starnit de învățător. Astfel, învățătorul prezintă lecțiile într-o manieră atractivă, prin care să-i inspire pe copii. În cadrul prezentărilor învățătorul poate folosi arta dramatică, sau va oferi doar anumite informații cât să stârnească curiozitatea copiilor.

4. Evitarea recompenselor

Recompensarea prin note, steluțe, buline sau alte lucruri de felul acesta întrerupe concentrarea copilului și îl deranjează. Perioadele susținute de intensă concentrare sunt esențiale in educația Montessori. Recompensele în acest sistem ar trebui să fie doar cele interne și să provină din mulțumirea copilului care a reușit să ducă la bun sfârșit o activitate.

5. Munca în echipă

În școala Montessori copiii lucrează în grupe și echipe, indiferent de vârstă. Este încurajată colaborarea, experiențele sociale și ajutorul reciproc. Copiii învață unii de la alții și se ajută atunci când au nevoie unii de alții. În educația tradițională, rareori se întâmplă acest lucru.

6. Acumularea cunoștințelor în context

Elevii învață făcând. Ei nu stau doar să asculte și să scrie, ci ei „fac” lucruri. Procesul de învățare este profund și situat în contextul acestor acțiuni de manipulare a obiectelor din jurul lor. Ei învață diverse lucruri și înțeleg de ce le învață și cum pot aplica cunoștințele lor. Ei învață în mod practic și real cum se pot descurca în viața de zi cu zi.

7. Copilul isi exercită voința liber într-un cadru limitat

Adulții stabilesc limite clare copiilor și îi lasă pe aceștia să se desfășoare liberi între granițele trasate. Ei răspund cu multă sensibilitate nevoilor copiilor. Ei au așteptări ridicate de la copii. Astfel elevii au un nivel ridicat de maturitate, realizări, empatie și altele.

8. Ordinea din clasă determină ordine în minte

Clasele Montessori sunt extrem de bine organizate, atât fizic (în termeni de aranjament) cât și conceptual (cum să utilizezi materialele în mod progresiv pentru a obține un maxim de informație și cunoștinte). Această organizare riguroasă îi face pe unii oameni să devină sceptici: pare obsesivă. Cu toate acestea, studiile în psihologie sugerează că ordinea este esențială pentru un copil, în procesul de învățare și dezvoltare.

Articol scris de Ciprian Piciorang

Articolul precedentCum de ne îngrășăm?
Articolul următorAstmul, o afecțiune de evitat

1 COMENTARIU

Comments are closed.







ULTIMELE ARTICOLE

Despre embargoul produselor petroliere

Despre embargoul produselor petroliere. Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a discutat cu toţi marii importatori care activează în ţara noastră şi a primit asigurări că...

Larisa Iordache, gimnasta care promovează terapia psihologică

Larisa Iordache, gimnasta care promovează terapia psihologică. Ea este o gimnastă română, medaliată olimpică, mondială și europeană, câștigătoare a medaliei de bronz în proba...

Când poate fi apatia un aliat și când nu?

Când poate fi apatia un aliat și când nu? Ce este apatia și cum poate ea să ne ajute sau să ne distrugă sistemul...

Este adevărul relativ?

Este adevărul relativ? Ce reprezintă adevărul? Cum putem știi tot adevărul? Adevărul reprezintă tematica cea mai aprinsă în discuțiile dintre orice fel de persoane...
[instagram-feed num=6 cols=6 showfollow=false]