Câteva dintre principiile Pedagogiei Montessori. Ce este Pedagogia Montessori? Care sunt câteva dintre principiile după care se ghidează profesorii la clasă în procesul educațional? Care sunt beneficiile imediate și de lungă durată pentru elevi?
1. Mișcarea liberă
Dr. Maria Montessori a observat că gândurile sunt exprimate de către mâini înainte de a fi puse în cuvinte. Una dintre principalele activități este manipularea materialelor special create. Mișcarea liberă stimulează cunoașterea. Gândirea și mișcarea se îngemănează. Materialele special construite permit copiilor să le utilizeze ori de câte ori doresc. Prin manipulare copiii rețin mai bine și le stimulează cunoașterea.
2. Copiii iau decizii
Într-o clasă Montessori copiii învață să ia decizii. Zi de zi un copil trebuie să ia o mulțime de decizii: ce să lucreze, cu cine să lucreze, cât să lucreze etc. Atunci când elevii au posibilitatea să-și controleze propriul mediu, ei înfloresc. Educația Montessori impune limite bine definite libertății, dar în cadrul acestor limite copiii au posibilitatea de a lua decizii.
3. Interesul
Copiii pot acumula cunoștințe și deprinderi dacă există interes. Un copil poate avea diverse interese personale, și singur cercetează și caută să descopere diverse lucruri. Unui alt copil interesul poate fi starnit de învățător. Astfel, învățătorul prezintă lecțiile într-o manieră atractivă, prin care să-i inspire pe copii. În cadrul prezentărilor învățătorul poate folosi arta dramatică, sau va oferi doar anumite informații cât să stârnească curiozitatea copiilor.
4. Evitarea recompenselor
Recompensarea prin note, steluțe, buline sau alte lucruri de felul acesta întrerupe concentrarea copilului și îl deranjează. Perioadele susținute de intensă concentrare sunt esențiale in educația Montessori. Recompensele în acest sistem ar trebui să fie doar cele interne și să provină din mulțumirea copilului care a reușit să ducă la bun sfârșit o activitate.
5. Munca în echipă
În școala Montessori copiii lucrează în grupe și echipe, indiferent de vârstă. Este încurajată colaborarea, experiențele sociale și ajutorul reciproc. Copiii învață unii de la alții și se ajută atunci când au nevoie unii de alții. În educația tradițională, rareori se întâmplă acest lucru.
6. Acumularea cunoștințelor în context
Elevii învață făcând. Ei nu stau doar să asculte și să scrie, ci ei „fac” lucruri. Procesul de învățare este profund și situat în contextul acestor acțiuni de manipulare a obiectelor din jurul lor. Ei învață diverse lucruri și înțeleg de ce le învață și cum pot aplica cunoștințele lor. Ei învață în mod practic și real cum se pot descurca în viața de zi cu zi.
7. Copilul isi exercită voința liber într-un cadru limitat
Adulții stabilesc limite clare copiilor și îi lasă pe aceștia să se desfășoare liberi între granițele trasate. Ei răspund cu multă sensibilitate nevoilor copiilor. Ei au așteptări ridicate de la copii. Astfel elevii au un nivel ridicat de maturitate, realizări, empatie și altele.
8. Ordinea din clasă determină ordine în minte
Clasele Montessori sunt extrem de bine organizate, atât fizic (în termeni de aranjament) cât și conceptual (cum să utilizezi materialele în mod progresiv pentru a obține un maxim de informație și cunoștinte). Această organizare riguroasă îi face pe unii oameni să devină sceptici: pare obsesivă. Cu toate acestea, studiile în psihologie sugerează că ordinea este esențială pentru un copil, în procesul de învățare și dezvoltare.
Articol scris de Ciprian Piciorang
[…] post Câteva dintre principiile Pedagogei Montessori appeared first on A7TV – Televiziune cu […]