Cât de profitabilă este o franciză?

Cât de profitabilă este o franciză? Radu Savopol este vizionarul care a creat cea mai mare rețea de francize din regiune. Câte divizii și câți francizați cuprinde astăzi conceptul fabricat în România? Ce investiție necesită deschiderea unei cafenele și în cât timp se poate ajunge la profit?

Despre cifra de afaceri pe care o țintește anul acesta și despre intrarea pe segmentul de retail, a vorbit, în Exclusivitate, unui dintre cei mai populari antreprenori, în emisiunea ”Business la Superlativ” cu realizatoarea Flori Stoian.

”Pe noi ne interesează ca franciza ta să facă business. Să facă profit. Asta este foarte important. De aceea de multe ori forțez întâlnirile atunci când ceva nu este în regulă. Pentru că preferăm să ne așezăm la masă să deblocăm o situație. Este un business destul de transparent și de viu. E ca un monopol. Sunt francizați care vor să se consolideze, să vândă, să crească. 

Ce alte taxe ar fi în plus?

Mai sunt amenajările. Aici ele diferă. Putem face amenajări să te coste 10.000 de euro, cu tot cu amenajare și branding. Dar am amenajat și cu 50.000 de euro o locație de 150 de mp. Dar cam acesta este palierul. Nu cred că mai putem să facem sub 10.000 de euro o amenajare. 

Deci trebuie să pornim cu 60.000 de euro acest business…

Maxim. Media bugetului necesar pe anul trecut a fost undeva la 20.000 de euro. Trebuie să iei în calcul că taxa de franciză este 4500 de euro.”

Cine este Radu Savopol?

Radu Savopol a fondat 5ToGo în 2015, aproape întâmplător. Trei ani mai târziu, deține cel mai mare lanț de cafenele din România, un sistem cu 90 de francize în 15 orașe. A fost desemnat ”cel mai cool brand”, ”best new entry”, ”best cafe” sau ”best startup idea”. Dincolo de ”cool” și ”best”, Radu e un antreprenor care a luat-o de la capăt după mai mult de un deceniu de făcut altceva și a trecut prin toate ”chinurile facerii”: momente când a vrut să renunțe, travaliul complicat al creșterii rapide, drame personale suprapuse cu cele din business. Cu 5ToGo au crescut o serie întreagă de antreprenori români, de la absolvenți de liceu, la producători de biscuiți. 

Avantaje și dezavantaje ale unei francize

Avantaje:
  • Are șanse mai mari de reușită. O franciză folosește  un model de afaceri deja testat. Statisticile au arătat că francizele se bucură de o rată mai mare de succes, în comparație cu afacerile independente. În plus, datorită faptului că există cerere pe piață pentru produsele sau serviciile francizorului, beneficiezi de o bază de clienți deja formată, care va ajuta afacerea să demareze.
  • Francizorul oferă de obicei asistență și know-how. Compania-mamă oferă sprijin extins francizaților. Multe francize sunt operațiuni la cheie: francizorul oferă pachetul complet pentru începerea afacerii (inclusiv echipamente, consumabile și instruire), iar francizatul execută planul de afaceri.
  • Activitățile de marketing se fac pe scară largă. Multe branduri sunt extrem de cunoscute și apreciate pe piață. Așa cum arătam mai sus, mulți francizori solicită prin contract francizaților să contribuie la bugetul de marketing național al companiei-mamă, pe care aceasta îl utilizează pentru a rula reclame și promoții la nivel extins.
  • Costurile pot fi gestionate ușor. Datorită dimensiunii lor, francizele au, de regulă, o platformă operațională standard, simplificată, care ajută la menținerea costurilor de cumpărare la un nivel scăzut și marja de profit ridicată. În plus, succesul conceptului companiei-mamă face ca instituțiile de credit să dorească să-ți finanțeze mai ușor investiția în franciză, ceea ce poate face procesul de lansare mai facil decât ar putea fi cu un startup.

Dezavantaje

  • Autoritatea companiei-mamă poate fi exagerată. De multe ori, francizorul își poate exercita în mod considerabil autoritatea asupra felului în care îți conduci franciza și, în unele cazuri, poate chiar să se amestece în modul în care coordonezi planul de business.
  • Există costuri neprevăzute și o potențială lipsă de sprijin. Costului potențial ridicat de cumpărare și operare a unei francize i se adaugă cheltuielile tipice, cum ar fi taxele de franciză, redevențele etc. De asemenea, în timp ce majoritatea francizorilor oferă sprijin permanent francizaților, în unele sisteme sprijinul din partea companiei-mamă poate fi limitat doar la înființarea afacerii.
  • Clauzele de reziliere sunt complicate. Dacă, din diferite motive, franciza nu are succes, procesul de reziliere a contractului de franciză este, de obicei, complicat și costisitor.

1 COMENTARIU

Comments are closed.

ULTIMELE ARTICOLE

Descoperă poveștile care ...

Emisiunea „Spune-mi CUM!”...

Alături de tine – o...

Te-ai simțit vreodată cop...

„Sunt femeie și ast...

Luni, 7 octombrie, în cad...

Rugăciunea care i-a salva...

Dimineața zilei de 9 apri...