Acasă Editoriale Actualitate Agresivitatea...

Agresivitatea în trafic

Străzile din marile orașe și șoselele țării sunt tot mai des scenele pe care se manifestă șoferii agresivi. Incidente precum cel dintre șoferul unei mașini (marcă germană) și vatmanul unui tramvai STB sau chiar mai grave sunt tot mai dese, iar analiștii susțin că, de obicei, cei mai agresivi participanți la trafic sunt cei cu mașini puternice.

Un studiu realizat la Universitatea din Helsinki și-a propus să stabilească dacă mașina îl face agresiv pe șoferul din spatele volanului sau dacă anumiți oameni sunt atrași de anumite mașini, dar și predispuși să încalce mai des regulile de circulație.

Jan-Erik Lönnqvist, profesor de psihologie socială la Universitatea din Helsinki: „Am observat că cei predispuși să treacă pe culoarea roșie a semaforului, să nu cedeze prioritate pietonilor și să conducă neatent sau cu viteză mare sunt ce care dețin mașini germane cu mulți cai-putere”, spune Lönnqvist.

Studiile anterioare au confirmat că șoferii mașinilor scumpe au șanse mai mari să încalce regulile de circulație. Acest fenomen a fost atribuit efectului bogăției asupra oamenilor, care tinde să îi corupă, ducând la cheltuieli exagerate sau comportament nepotrivit în numeroase situații.
Lönnqvist a abordat problema din alt unghi, încercând să afle dacă există un anumit tip de oameni care este atras de mașinile premium indiferent de situația lor financiară, dar și tendința de a încălca regulile de circulație.
Pentru a obține răspunsuri, cercetătorii au efectuat un sondaj asupra posesorilor finlandezi de mașini. Aproape 1.900 de posesori de mașini au răspuns la întrebări despre mașina lor, obiceiurile de consum, stare financiară, dar și despre trăsături de personalitate.

Concluziile au fost clare:

Oamenii egoiști, certăreți, încăpățânați, dezagreabil și care nu empatizează cu alți oameni sunt predispuși să cumpere o mașină rapidă premium, precum Audi, BMW sau Mercedes.

„Aceste trăsături de personalitate explică dorința de a deținute produse de lux, iar aceleași trăsături explică de ce asemenea oameni încalcă regulile de circulație mai des decât alții”, spune Lönnqvist.

O descoperire neașteptată:

Un rezultat neașteptat al studiului a fost că și persoanele conștiincioase sunt atrase de mașinile premium. Oamenii care au acest tip de personalitate sunt, de obicei, respectuoase, ambițioase, bine organizate și de încredere. Au grijă de ei și de starea lor de sănătate și de obicei au rezultate bune la locul de muncă.
Legătura dintre oamenii conștiincioși și interesul pentru mașini premium a fost descoperit atât la bărbați, cât și la femei. În schimb, legătura dintre oamenii egoiști și atracția pentru mașini de lux s-a manifestat doar la bărbați, nu și în rândul femeilor.

La rândul lui, sociologul Alfred Bulai consideră că fenomenul agresivităţii în trafic poate fi combătut prin două metode foarte simple.

„Cazurile de sancționare a unor astfel de abateri sunt foarte puține și nu înţeleg de ce. În toate oraşele există camere de supraveghere omolagate care ar putea fi folosite pentru pedepsirea acestor indivizi. De exemplu, ar fi obligatoriu de sancţionat cu amendă un şofer care coboară din maşină şi dă un şut în autoturismul altuia. Numai că poliţia nu face acest lucru. Ce mare lucru ar fi să identifici agresorul în vederea amendării lui. Dacă aceste amenzi ar fi mai numeroase oamenii s-ar mai potoli în trafic pentru că ştiu că sunt supravegheaţi, iar un gest aiurea i-ar putea costa la buzunar. Apoi, a doua soluţie este educaţia. În şcoală nu se mai face educaţie rutieră ca odinioară şi acest lucru este foarte grav pentru că toată lumea se confruntă zilnic cu traficul în calitate de şofer, pasager sau pieton. Asta în timp ce la liceu se face analiză matematică, dar nu toți absolvenții se vot îndrepta spre inginerie spațială, de exemplu”, a subliniat sociologul Alfred Bulai.

ULTIMELE ARTICOLE

Cum să abordezi clienții ...

Perioada sărbătorilor e...

Rolul familiei în planul ...

Familia ocupă un loc cent...

Istoria Zilei Recunoștinț...

Ziua Recunoștinței (Thank...

Povestea cutremurătoare a...

La doar 14 ani, Mihai fum...