A venit timpul să ne schimbăm joburile? Peste un sfert din locurile de muncă din țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) ar putea fi ușor automatizate cu ajutorul inteligenței artificiale, a declarat organizația.
Cât de mult a contribuit inteligența artificială în companii?
Tehnologia IA îmbunătățește performanța și productivitatea la nivel enterprise, prin automatizarea proceselor sau activităților care cândva necesitau intervenție umană. IA poate, de asemenea, da semnificație datelor la o scară la care nici un om nu a putut vreodată. Această funcționalitate poate aduce beneficii substanțiale pentru afaceri.
Majoritatea companiilor au făcut din știința datelor o prioritate și investesc foarte mult în acest domeniu. Un sondaj McKinsey din 2021 privind AI a constatat că organizațiile care au implementat AI în cel puțin o funcție s-au dezvoltat cu 56%, față de 50% în urmă cu un an. În plus, 27% dintre respondenți au raportat că cel puțin 5% din venituri ar putea fi atribuite AI, față de 22%, anul trecut.
Oamenii se tem că vor rămâne fără locuri de muncă!
Raportul publicat de OECD afirmă de asemenea că 3 din 5 muncitori se tem că și-ar putea pierde locul de muncă în următorii 10 ani din cauza inteligenței artificiale.
Această constatare a fost făcută în urma unui sondaj realizat anul trecut în rândul a peste 5.000 de angajați din 2.000 de firme diferite din 7 state membre ale organizației.
Însă îngrijorările ar putea fi mult mai răspândite acum. Sondajul a fost realizat înainte de lansarea și popularizarea rapidă a unor aplicații bazate pe A.I. precum ChatGPT.
În pofida temerilor legate de emergența inteligenței artificiale, două treimi dintre angajații chestionați au răspuns că automatizarea le-a făcut slujba mai puțin periculoasă sau monotonă.
„Modul în care A.I. va afecta în cele din urmă angajații la locul de muncă și dacă beneficiile vor cântări mai greu decât riscurile va depinde de acțiunile pe care le vom lua în materie de politici”, a declarat Mathias Cormann, secretarul general al OECD, în cadrul unei conferințe de presă în care a prezentat concluziile raportului.
Concret, ce joburi ar putea dispărea în orice moment?
Contabilitatea
Meseria de contabil este legată de reguli clare și ușor de înțeles. Exact genul pe care l-am putea folosi pentru a instrui AI. Companiile de contabilitate folosesc deja inteligența artificială pentru a-și automatiza procesele. Automatizarea va elimina locurile de muncă de contabilitate de bază.
Asistența juridică
S-a lansat deja ideea ca IA să prezinte anumite cazuri în instanță. Dar ce client uman va fi dispus să-și asume acest risc de a fi apărat de un robot?
Eșaloanele inferioare ale firmelor de avocatură s-ar putea simți vulnerabile odată ce avocații vor vedea cât de competente sunt inteligența artificială și învățarea automată în a analiza jurisprudența.
Agenți de bursă
Înțelegerea fluxului haotic al piețelor financiare este o misiune grea. Oamenii se descurcă adesea mai mult din instinct. Dar agenții de bursă, care petrec mare parte a timpului modelând predicții în Excel, gestionând date, ar putea fi înlocuiți de IA.
Servicii clienți
Software-ul text-to-speech devine mai rapid și mai avansat. Este de așteptat ca inteligența artificială să se afle la celălalt capăt al liniei telefonice.
IA este mult mai ușor de gestionat decât un call center, care are costuri mari de personal, în funcție de o serie de factori externi. Așa că un pas în această direcție pare inevitabil.
[…] Citeste mai mult […]