17 IUNIE ÎN ISTORIE

Astăzi se împlinesc 95 de ani de la moartea părintelui Podului de la Cernavodă, Anghel Saligny.

Anghel I. Saligny, academician, inginer constructor, ministru și pedagog român, este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei românești.

Sursa Wikipedia

A proiectat liniile ferate Adjud – Târgu Ocna, realizând primele poduri combinate – șosea și cale ferată din țara noastră (1881 – 1882).

A proiectat și construit numeroase poduri metalice, înlocuindu-le pe cele necorespunzătoare, executate de firme străine, așa cum ar fi podul peste Siret, la Cosmești, de 430 m lungime (1888).

În anul 1885 guvernul român a organizat un concurs internațional pentru proiectul unui pod de cale ferată peste Dunăre, la Cernavodă.

Nemulțumită de ofertele prezentate de firme străine, atât Comisia de adjudecare a ofertelor, alcătuită din specialiști români și străini, cât și Direcția generală a Căilor Ferate Române iau decizia de a încredința dificila lucrare inginerului român Anghel Saligny și colaboratorilor săi.

Astfel, la 21 octombrie 1890, în prezența regelui Carol I, era marcată începerea lucrărilor pentru noul pod.

La numai cinci ani de la începerea lucrărilor, în ziua de 14 septembrie 1895, în prezența regelui și a unei numeroase și entuziaste asistențe, era inaugurat sistemul de poduri de cale ferată ce traversează Dunărea între Fetești și Cernavodă, proiectat și construit sub coordonarea lui Anghel Saligny și purtând numele regelui Carol I.

Așa cum o dovedește însăși împlinirea unui secol (1895 – 1995) de funcționare neîntreruptă, sistemul de poduri de la Cernavodă este o adevărată operă de artă inginerească, cea mai grandioasă de acest fel din Europa continentală la ora construirii sale și încă multă vreme după aceea.

 

1.Pe 17 iunie 1889 este înmormântat, la cimitirul Bellu, Mihai Eminescu.

Sursa Wikipedia

În anul 1852 o comisie a Sfatului Orășenesc discută crearea altor cimitire în afara Bucureștiului.

Unul dintre acestea era situat pe ulița Șerban-Vodă, unde se afla o grădină mare de portocali aparținând baronului Barbu Bellu (1825-1900), ministrul Cultelor și Justiției.

Terenul de circa 15 hectare a fost donat de Bellu Sfatului Orășenesc care, la 26 noiembrie 1852, hotărăște începerea lucrărilor de amenajare a cimitirului.

În toamna lui 1855 încep amenajările terenului, primele înmormântări fiind în 1856, iar în septembrie 1858 cimitirul începe să funcționeze legal.

Din anul 1862 Cimitirul Bellu trece sub aripa Municipalității bucureștene, așa că, în momentul în care vechea capelă se dărâmă, primarul Pache Protopopescu pune piatra de temelie la noua capelă care va fi clădită în stilul catedralei din Karlsbad.

În cimitirul Bellu se află și Aleea Artiștilor, perimetrul unde sunt îngropați artiștii.

Ansamblul „Cimitirul Șerban Vodă – Bellu” este înscris în Lista monumentelor istorice 2010 – Municipiul București.

Sursa Wikipedia

2.În 1910 are loc primul zbor al lui Aurel Vlaicu pe Dealul Cotrocenilor.

Aurel Vlaicu a fost un inginer român, inventator și pionier al aviației române și mondiale. În cinstea lui, comuna Binținți se numește astăzi Aurel Vlaicu.

Sursa Wikipedia

3.În 1940, Radiodifuziunea Franceză transmite discursul lui Philippe Pétain, președinte al Consiliului de Miniștri, în care se cerea poporului francez să predea armele în lupta cu armatele naziste: „Cu inima strânsă, va spun astăzi ca trebuie să încetam lupta”.

La 22 iunie 1940 a fost încheiat armistițiul între Franța și Germania.

Philippe Pétain a fost un mareșal al Franței care a ocupat funcția de șef al statului în Regimul de la Vichy (Chef de l’État Français) din 1940 până în 1944.

Pétain, care în 1940 avea 84 de ani, a fost cel mai în vârstă șef al statului francez din toate timpurile.

Erou din Primul Război Mondial, acțiunile sale din timpul celui de-al Doilea Război Mondial l-au adus în fața tribunalului care l-a condamnat la moarte cu anularea drepturilor și onorurilor civice și militare pentru înaltă trădare și colaboraționism cu Germania Nazistă.

Condamnarea la pedeapsa capitală a fost comutată de Charles de Gaulle în închisoare pe viață.

În zilele noastre, Pétain este considerat un trădător, iar pétainisme este un termen peiorativ folosit pentru definirea unui anumit tip de politică reacționară.

Sursa Wikipedia

4.Pe 17 iunie 1944, Islanda anunță separarea sa definitivă de Danemarca și se proclamă republică.

17 iunie devine ziua națională a Islandei.

Islanda este o țară insulară nordică aflată între Atlanticul de Nord și Oceanul Arctic.

Are o populație de 357,05 de locuitori pe o suprafață de 103.000 km², ea fiind astfel cea mai rarefiat populată țară din Europa.

Capitala și cel mai mare oraș al țării este Reykjavík.

Sursa Wikipedia

5.În 1977, pe 17 iunie are loc inaugurarea lucrărilor de construcție a uzinei de autoturisme „Oltcit” de la Craiova (cooperare româno-franceză).

Oltcit Craiova a apărut în urma unui parteneriat între autoritățile de stat (guvern) române și producătorul francez de automobile Citroën.

Astfel, un an mai târziu (1977) la Craiova începe construcția unei fabrici moderne pentru construcția unui automobil de dimensiuni mici.

În 1979, în cadrul expoziției EREN din București, adică „Expoziția Realizărilor Economiei Naționale”, au fost lansate mai multe modele de automobile și vehicule românești.

Noutățile erau camioanele Carpați, Bucegi, DAC și ROMAN produse la Brașov, vehiculele de teren ARO-24 și ARO-10 produse la Câmpulung în diverse variante, dar și cele mai noi automobile de pasageri.

Mai exact, la EREN 1979, s-a făcut oficial lansarea noului brand de mașini Oltcit care a prezentat două variante: cu motorizare de 652 cmc și 36 cp și motorizare de 1130 cmc și 56 cp.

Noile automobile Oltcit urmau să se producă în serie începând cu 1980.

Sursa Wikipedia

ULTIMELE ARTICOLE

Rolul familiei în Biblie:...

Rolul familiei în Biblie:...

Trump și negocierile pent...

În februarie 2025, Donald...

Cele Zece Porunci și rele...

Cele Zece Porunci, cunosc...